***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024

رهیاب مریخ
شنبه 13 تیر 1394 - 10:25 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 16250 بازدید | 0 دیدگاه
رهیاب مریخ
رهیاب مریخ
رهیاب مریخ نام روباتی است که هجده سال پیش با فرودش بر سطح سیاره سرخ آغازگر استفاده از روش و سیستم های جدید فرود و تجسس فضایی شد. دومین پروژه از برنامه اکتشاف سازمان فضایی آمریکا با شعار ارزان تر، سریع تر و بهتر به دنبال کاهش در هزینه ی برنامه های اکتشافی مریخ و ارتقای دستاوردهای موجود گام بر میدارد. مجموعه هزینه های کلی این ماموریت با اختصاص بودجه 265 میلیون دلاری و سرازیر شدن موجی از اطلاعات ناب از سیاره سرخ این پروژه را در نوع خود به عملیاتی بدیع در مدیریت و مهندسی سامانه های فضایی تبدیل ساخت.
رهیاب مریخ در 4 دسامبر 1996 به وسیله راکت دلتا 2 پرتاب و در 4 جولای 1997 بر سطح سیاره سرخ فرود آمد. ناسا برای کاهش هزینه ماموریت های فضایی خود از باصرفه ترین روش های فرود در این سفینه بهره برد. به نحوی که این سفینه طی عملیات فرود خود از سپر حرارتی برای ایجاد اصطکاک بیشتر با اتمسفر مریخ، چتر فرودی که قابلیت مقاومت در سقوطی فراتر از سرعت صوت داشت، راکت های سوخت جامد معکوس جاذبه سطحی مریخ و همچنین مجموعه ایی از کیسه های هوا که در پیرامون محیط بیرونی سفینه باز میشد و آن را در مقابل ضربات سهمگین فرود ایمن نگاه می داشت استفاده کرد که این سبک از فرود در آن دوران بی سابقه می نمود.
این سفینه پس از فرود، مریخ نورد ساجرنر را که در خود جای داده بود برای انجام آزمایشات علمی و تصویربرداری از سطح سیاره آزاد کرد. ساجرنر اولین مریخ نوردی است که بشر توانسته به مریخ اعزام کند. منظور از مریخ نورد نه یک سامانه ثابت بلکه روباتی متحرک است که توان پیمایش سطح مریخ را دارا می باشد. پیشتر در دهه 70 میلادی روس ها موفق به ارسال ماه نورد شده بودند اما تلاش های آن ها برای ارسال مریخ نورد با ناکامی همراه شد.
ساجرنر 10.6 کیلوگرمی با حمل 2 دوربین سیاه – سفید برای مسیریابی، یک دوربین رنگی و یک طیف سنج اشعه ایکس به منظور بررسی ترکیبات سنگ و خاک در طول ماموریت خود بالغ بر 550 تصویر از سیاره سرخ به زمین مخابره کرد.
رهیاب مریخ هر دو ماموریت محوله خود یعنی جمع آوری اطلاعات علمی و ارسال تصاویر از سطح سیاره به زمین را به درستی و با موفقیت به انجام رسانید. برخی از این اطلاعات شناخت ما را از مریخ تغییر دادند و به عنوان مدارکی از شباهت های مریخ به زمین در سالیان دور استفاده شدند که مریخ را در گذشته گرم تر، همراه با آب و دارای جوی غلیظ تر نشان دادند.
این ماموریت با ارسال آخرین اطلاعات در 27 سپتامبر 1997 به کار خود خاتمه داد. بسیاری از سیستم های استفاده شده در این ماموریت بعد ها در دو مریخ نورد مشهور روح و فرصت به کار گرفته شدند.
نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون