***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
ناهید و برجیس به یکدیگر نزدیک هستند

ناهید و برجیس به یکدیگر نزدیک هستند
پنجشنبه 11 تیر 1394 - 16:10 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 9533 بازدید | 2 دیدگاه
ناهید و برجیس به یکدیگر نزدیک هستند
Venus and Jupiter are Close Composite Image Credit & Copyright: Wang, Letian
در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر)، ناهید و مشتری به هنگام غروب در آسمان غربی بسیار به هم نزدیک بودند. در تصویر بالا این دو سیاره زیبای شامگاهی را مشاهده می کنید که در نمای یک تلسکوپ و بعد از غروب در شهر پکن چین گرفته شده است. همان زمان که این دو سیاره در سمت چپ تصویر کنار هم قرار داشتند، کره ماه نیز از افق جنوب شرقی در حال طلوع بود. همان شب و توسط همان دوربین، ماه که در طرف دیگر آسمان قرار داشت نیز به تصویر کشیده شد و در عکس بالا که به صورت دیجیتالی مونتاژ شده، با این مقارنه سیاره ای مقایسه شده است. قرص کامل ماه حدودا نیم درجه از آسمان شب را پوشش می دهد. هلال ناهید و 4 قمر گالیله ای برحیس که در دوربین های دو چشمی و تلسکوپ های کوچک هم قابل مشاهده هستند را نیز می توانید در تصویر بالا ببینید. اگر تمایل به رصد دارید، ناهید و برجیس هم چنان در آسمان نزدیک به هم هستند.
مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

عباسعلی ایزدی مقدم
(مهمان)
شنبه 13 تیر 1394 - 05:16

فتبارک الله احسن الخالقین
با سلام و عرض ادب و خدا قوت خدمت همه عزیزان سایت انجمن نجوم و سرکارخانم معین زاد با این ترجمه روان و قابل فهم و تصویر بسیار زیبای آسمان شب . بنده بنا به علاقه ای که از کودکی به آسمان و نجوم داشتم از ابتدای ماه مبارک رمضان که برای رؤیت هلال رفته بودم متوجه این منظره زیبا و دیدنی شدم که آن موقع مشتری سمت چپ ناهید بود و دقیقاً شب سیزدهم ماه مبارک در یک راستا قرار گرفتند و الانم که در سمت راست ناهید قرار گرفته است .

با تشکر از لطف شما
علي صديق
(مهمان)
يكشنبه 4 امرداد 1394 - 14:16

باسلام وخسته نباشيد خدمت تمامي زحمتكشان انجمن علي الخصوص سركار خانم معين زاد كه واقعا" با ترجمه روان و زيبايشان مارا از مطالب جديد دنياي نجوم بي نصيب نميسازند.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون