***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
اولین عکسهای دیدنی تلسکوپ تازه جوان شده ی هابل

اولین عکسهای دیدنی تلسکوپ تازه جوان شده ی هابل
يكشنبه 5 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 3152 بازدید | 0 دیدگاه
اولین عکسهای دیدنی تلسکوپ تازه جوان شده ی هابل

آرش فراست- عضو فعال انجمن اخترشناسان با انتشار رصدهای جدیدی که هابل با 4 ابزار از 6 ابزار عملیاتیش انجام داده است، شروع دوباره ی رصدهای هابل را اعلام کرده اند باربارا میکولسکی از دانشگاه مریلند عکسها را در برج نظارت ناسا در واشنگتن منتشر کرده است.

اد ویلر مدیر هیئت مدیره ی ماموریتهای علمی ناسا گفت: این نشان دهنده ی شروعی جدید برای هابل است. تلسکوپ پس از تعمیر حالا قوی تر و مجهزتر از همیشه برای دهه ی آتی آماده شده است.

 

بالا: نمونه هایی از عکسهای هابل تازه جوان شده

 

سرآمد تمام عکسهای رنگی جدید عکسی چند طول موجی از کهکشانهای دورافتاده، خوشه ای متراکم از ستاره ها، تصویری وهم آور از ستون خلقت (منظور سحابی عقاب است .مترجم)، و یک سحابی پروانه ای است. ابزارهای جدید هابل به این تلسکوپ اجازه می دهد تا سراسر کیهان با تمام طول موجها، از ماورای بنفش تا فروسرخ را مطالعه کند. به علاوه دانشمندان رصدهای طیف سنجی انجام داده اند که میلیارده سال نوری را کاوش می کند تا درباره ی ساختار شبکه ای ساختمان کیهان اطلاعاتی بدست آورد و از توزیع عناصری که برای حیات اساسی هستند نقشه برداری کند.

میکولسکی می گوید: من برای ماموریت تعمیر هابل جنگیده ام، برای اینکه هابل تلسکوپ مردم است. من همچنین برای خود هابل نیز جنگیده ام برای اینکه این از هابل است که همیشه مقالات و کتب علمی را می نویسند. این از هر ماموریت دیگری اکتشافات بیشتری داشته است. هابل بزرگترین مثال برای فضانوردان ما است که با دانشمندان با هم کار می کنند تا نبوغ و پیشگامی آمریکایی را نشان بدهند.

وی اضافه کرد: من می خواهم به تیم هابل درود بفرستم- هر کسی که بر روی هابل کار کرده است؛ از مرکز پروازهای فضایی گادرد و دانشمندان مرکز علمی تلسکوپ فضایی  مریلند گرفته تا خدمه ی روی زمین مرکز فضایی کندی و جانسون جایی که فضانوردان تعلیم داده می شوند و بر فضانوردانی که در فضا قهرمان بوده اند.

ابزارهای جدید به نور حساس ترند پس بازده کار هابل را به طور قابل توجهی بالا می برند. هابل قادر است رصدهایی را که قبلا با تجهیزات قبلی هابل به آنها احتیاج بود را در کسری از ثانیه انجام دهد. رصدخانه ی فضایی امروز از هر زمان دیگری قدرتمندتر شده است.

 

   نمونه ی طیفی که توسط طیف سنج منابع کیهانی جدید هابل گرفته شده است.

نتایج جدید مدارک موفقیت ماموریت خدماتی STS-125 را در ماه می نشان می دهد، که رصدخانه ی فضایی را به اوج کارایی علمی خود رسانده است. دو ابزار جدید دوربین واید شماره 3 و طیف سنج منابع کیهانی نصب شده اند و همچنین دو ابزار دیگر شامل دوربینی پیشرفته برای انجام بررسی ها و طیف سنج عکس گیرنده ی تلسکوپ فضایی بر روی تخته مدار تلسکوپ تعمیر شدند. دانشمندان ماموریت  همچنین اعلام کرده اند که دوربین نزدیک طیف فروسرخ و طیف سنج چند شیئی پس از طی 3 ماه درجه بندی و آزمایشات به ماموریت برگردانده شدند.

 

طیف سنج عکس گیرنده ی تلسکوپ فضایی تازه تعمیرشده ی هابل جریانی از ذرات پدیدار شده از ستاره ی اتا کشتی را نشان می دهد.

دیوید لکرون دانشمند این پروژه در مرکز پروازهای فضایی گودارد در گرینبلت می گوید: در این ماموریت ما می خواستیم جعبه ابزار هابل را دوباره پر کنیم که تمام دانشمندان سرتاسر جهان برای انجام تحقیقات خود بر روی آن حساب می کنند. پیش از این ماموریت خدماتی ما فقط 3 کانال منحصربه فرد ابزاری داشتیم که در حال کار بودند، اما امروز 13 تا از آن را داریم. من این افتخار را دارم که بگویم ماموریت کامل شده.

حال هابل به فاز رصدهای تمام علمی وارد شده است. تقاضا برای زمان رصد زیاد خواهد بود. رصدها از مطالعه ی جمعیت اجرام کمربند کوئیپر در حاشیه ی منظومه ی شمسی ما شروع می شود تا بررسی تولد سیاره های اطراف ستاره ها و تحقیق درباره ی ساختمان و ترکیب اتمسفر سیاره های فراخورشیدی. نقشه هایی برای برداشتن تصاویر ژرف و نزدیک فروسرخ از عالم برای آشکار کردن کهکشانهای خردسال تا به حال دیده نشده که در هنگامی وجود داشتند که جهان کمتر از 50میلیون سال عمر داشته. بقیه ی رصدهای برنامه ریزی شده سعی در آشکار کردن ماهیت انرژی تاریک خواهند داشت، نیروی دافعه ای که دنیا را با سرعتی بیش از همیشه از هم جدا می کند.

هابل برگشته، بهتر از همیشه. بگذارید رصدها آغاز شوند!



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون