***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
گزارشی از یک پژوهش رصدی

گزارشی از یک پژوهش رصدی
سه شنبه 17 دی 1387 - 20:21 | شاخه : | 3212 بازدید | 0 دیدگاه

نویسنده: روابط عمومی
تنها گروه رویت هلال منتخب اعزامی از تهران به سرپرستی مدیریت انجمن نجوم آماتوری ایران برای بررسی علمی پژوهشی هلال شامگاهی جمادی الثانی 1428 به استان کرمان اعزام شدند. لازم به ذکر است گروههای دیگری از فسا،تهران و کرمان در ارتفاعات منطقه حضور داشتند.شرایط بحرانی هلال و غبار منطقه از عوامل عدم رویت توسط گروهها بود.البته گروه فسا در شمال استان با اعلام مشاهده تنها توسط یک نفر از اعضای گروه ،تنها مدعی رویت این هلال می باشند. اسامی تیم اعزامی انجمن عبارت بود از :
مسعود عتیقی
امیر حسن زاده
علی اکبر نیری
محمد شریفی
مکان استقرار گروه در سایت شماره 2  با مختصات 29 درجه و 9 دقیقه و 17 ثانیه شمالی و 57 درجه و 34 دقیقه و 24 ثانیه شرقی در ارتفاع 3326 متری از سطح دریاهای آزاد و تقریباً  بدون عارضه و پوشیدگی عوارض طبیعی در افق و با حدود 4 درجه غبار غلیظ در پایین و رقیق در بالا رصد انجام شد. زمان غروب 18:39 و بر اساس محاسبات 18:4بود که نشان از پوشیدگی کمتر از نیم درجه داشت.  تلاش گروهی و کار شبانه روزی در انتخاب سایت رصدی مناسب باعث شد تا بهترین گزینه که از عوامل مهم تامین دقت در فعالیتهای پژوهشی است، تعیین گردد. گروه ویژه با تلسکوپMeade   10   اینچ انجمن و تجهیزات جانبی آن ،Gps ،  Note book  و ابزارهای لازم مجهز و در ارتفاعات ساردو در پایگاه رصدی از پیش تعیین شده با استفاده از Google Earth  که مورد مطالعه در زمانهای مختلف حضور در جیرفت قرار گرفته بود، مستقر و به تحقیق در مورد امکان رویت پذیری این هلال پرداختند.
گزارش تلویزیونی نیز از این فعالیت علمی پژوهشی ملی در ادامه  اخبار ساعت  20   شبکه  4  سیما  در پنج شنبه شب  24 خرداد توسط مسئول گروه ارایه شد. منتظر گزارشهای مشروح در این زمینه باشید.
در پایان مجدداً مراتب سپاس و قدردانی خود و هیئت همراه را نسبت به میهمان نوازی های مردم شریف استان کریمان کرمان بویژه مردم خوب جیرفت اعلام و از مساعدتهای بیدریغ حاج آقا قاسمی ریاست محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و حضرت حجه الاسلام والمسلمین جمالی زاده امام جمعه محترم جیرفت،فرمانداری جیرفت،بخشداری ساردویه و جبال بارز ، جناب آقای مهندس حسینی مدیر کل محترم فرودگاههای استان کرمان،بخش ترابری صدا وسیمای مرکز کرمان  و دیگرارگانهایی که ما را در اجرای این حرکت تحقیقاتی پشتیبانی نمودند کمال امتنان را دارد. امید است با حرکتهای منسجم این چنینی شاهد رشد پژوهشهای موثر در این حوزه باشیم.
 
سایت یابی
بدون شرح
به دنبال سیاره ناهید در روز
غروب روز رویت
هلال شامگاهی جمادی الثانی - تهران
غروب خورشید و افق منطقه
یک شب زیر هتل چندین هزار ستاره
رد ستارگان دور قطبی (چهار ساعت نور دهی)
گروه رصدی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون