*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گروه لکه‌های خورشیدی اِی آر ۲۳۳۹ خورشید را می‌پیمایند

گروه لکه‌های خورشیدی اِی آر ۲۳۳۹ خورشید را می‌پیمایند
سه شنبه 9 تیر 1394 - 08:38 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 3962 بازدید | 0 دیدگاه


لکه‌های خورشیدی چگونه تکامل می‌یابند؟ لکه‌های خورشیدی بزرگ تاریک- و مناطق فعالی که حاوی این لکه‌ها هستند- شاید هفته‌ها ادامه داشته باشند، اما در تمام طول آن مدت مدام در حال تغییرند. چنان تغییراتی مخصوصاً در طی چند هفته گذشته که منطقه فعال اِی آر ۲۳۳۹ به نزدیک لبه خورشید رسید، واضح بود و برای مدت ۱۲ هفته پس از آن «رصدخانه پویای خورشیدی ناسا» آن را پی گرفت. در ویدئوی تایم‌لپس انتخابی امروز بعضی از لکه‌های خورشیدی از هم جدا و برخی با هم یکی می‌شوند. تمام این مدت، مناطق تاریک‌تر در مرکز این لکه‌ها از داخل تغییر می‌کنند و مناطق کمتر تاریک اطراف آن‌ها تاریک-‌روشن می‌شوند و موج می‌زنند. خورشید در اطراف این لکه‌ها بظاهر سوسو می‌زند و مواد سطح خورشید همچون یک فرش زردرنگ در بازه زمانی چندین ساعت، می‌آیند و می‌روند. کلاً، لکه‌های خورشیدی مناطقی تقریباً خنک هستند که میدان مغناطیسی آن منطقه از خِلال سطح خورشید ضربه می‌زند و مانع گرم شدن آن قسمت می‌شود. در طی هفته گذشته منطقه‌ای حتی فعال‌تر- اِی آر ۲۳۷۱- در حال پیمودن خورشید و آزاد کردن شراره‌های پرقدرت خورشیدی بوده که منجر به شفق‌های قطبی جالبی اینجا در زمین شد.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون