***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
حلقه‌ها و فصل‌های کیوان

حلقه‌ها و فصل‌های کیوان
دوشنبه 1 تیر 1394 - 10:45 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 4154 بازدید | 0 دیدگاه
حلقه‌ها و فصل‌های کیوان
Rings and Seasons of Saturn Image Credit & Copyright: Damian Peach/SEN
روی کیوان حلقه‌ها هستند که فصل را به شما می‌گویند. در زمین، امروز انقلاب تابستانی است- زمانی که مدار چرخش زمین مستقیم رو به سوی خورشید دارد. انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی زمین امروزیعنی درازترین روز سال. از آنجا که حلقه‌های بزرگ‌تر کیوان پهلو به پهلوی خط استوای این سیاره حرکت می‌کنند، این حلقه‌ها هنگامی که محور چرخش کیوان رو به سوی خورشید دارد، در برجسته‌ترین و معلوم‌ترین موقعیت خود از سمت خورشید قرار می‌گیرند. برعکس، وقتی محور چرخش کیوان رو به سوی یکی از طرفین دارد، یک اعتدال رخ می‌دهد و حلقه‌های کیوان که روی لبه‌های خود به نظر می‌رسند، به سختی دیده می‌شوند. در تصویر مونتاژشده امروز، تصاویری از کیوان در طی ۱۱ سال گذشته در کنار هم جای داده شده‌اند تا این سیاره غول‌آسا را در حال گذر از تابستان جنوبی به سوی تابستان شمالی نشان دهد. پایین‌ترین تصویر از کیوان در عکس حاضر، شبیه‌ترین وضعیت به وضعیت انقلاب تابستانی امروز در کره زمین است. البته کیوان تنها در می ۲۰۱۷ به انقلاب تابستانی [نیمکره] شمالی خود می‌رسد.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون