***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
هایپـریون، قمر اسفنجی کیوان

هایپـریون، قمر اسفنجی کیوان
شنبه 16 خرداد 1394 - 16:54 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 5633 بازدید | 0 دیدگاه
هایپـریون، قمر اسفنجی کیوان
Flyby Image of Saturn's Sponge Moon Hyperion Image Credit: NASA, JPL-Caltech, SSI

عکس در حال گذر از هایپـریون، قمر اسفنجی کیوان

توضیح: چرا این قمر شبیه اسفنج است؟ برای پاسخ به این سوال، ناسا و سازمان فضایی اروپا اوایل هفته جاری کاسینی را که فضاپیمایی روباتیک برای گردش به دور کیوان (زحل) است، دوباره فرستادند که در حال گذر از هایپـریون، قمر کیوان، روی آن زوم کند. تصویر انتخابی امروز یکی از تصاویری است که به زمین مخابره شده- خام و پردازش‌نشده. چنانکه انتظار می‌رفت، دهانه‌های بسیاری با شکل غیرمعمول و ماده تاریک غیرعادی در کف آن‌ها دیده می‌شود. با وجود گستره ۲۵۰ کیلومتری هایپـریون، زحمت اندکی که کاسینی بابت تحمل نیروی گرانش این قمر می‌کشد گویای آنست که بیشتر هایپـریون فضای خالی است و به این خاطر گرانش سطحی آن بسیار جزئی‌ست. بنابراین، چنین می‌پندارند که شکل عجیب بسیاری از دهانه‌های هایپـریون در نتیجه برخوردهایی است که مواد سطح را فشرده و به بیرون پس زده است- به جای آنکه دهانه‌های معمولی گرد داشته باشد که در نتیجه موج دایره‌ای‌شکل حاصل از ضربه گویی در اثر انفجاری مواد سطح به اطراف پخش شده، به وجود آمده‌اند. ظرف دو هفته کاسینی این‌بار از کنار دیون، قمر دیگر کیوان، گذر خواهد کرد.

 

مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون