***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
سکوت رادیویی مریخ

سکوت رادیویی مریخ
شنبه 16 خرداد 1394 - 09:55 | شاخه : | مترجم : علي رسول زاده | 11060 بازدید | 0 دیدگاه
سکوت رادیویی مریخ

وضعیت زمین، مریخ و خورشید در حال هم خط شدن هستند و به‌ناچار، ارتباط مخابراتی مدارگردها و کاوشگرهای مریخ به مدت حدود دو هفته با زمین قطع خواهد شد. شکل فوق، موقعیت زمین، خورشید و مریخ را در این وضعیت نشان می‌دهد، این حالت تقریباً هر 26 ماه یک‌بار رخ می‌دهد. این اتفاق جدیدی نیست و تدابیر ویژه این وضعیت خاص قبلاً چندین بار اجراشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید…

به گفته مقامات ناسا، از روز 7 ژوئن تا 21 ژوئن، مریخ از دید زمین، پشت خورشید خواهد بود. این هندسه سماوی که بنام مقارنه خورشیدی مریخ شناخته می‌شود، مخابرات رادیویی بین دو سیاره را دشوار و بالقوه خطرناک می‌کند، چون دستورالعمل‌های مخابره شده ممکن است تحت تأثیر ذرات باردار مجاور خورشید مختل شده و کاوشگر را گیج کرده و مأموریت را مختل کرده و حتی به شکست مأموریت منجر شود.

درنتیجه، مهندسان فرمانی به سه مدارگرد فعال مریخ یا دو کاوشگر سطحی فعال در مریخ (کیوریاسیتی و آپورچونیتی) ارسال نخواهند کرد. طی این استراحت دوهفته‌ای، در ابتدا و پایان مقارنه نیز حجم فرمان‌های ارسال‌شده نیز کاهش خواهد یافت.

اما این بدان معنا نیست که آپورچونیتی، کیوریاسیتی، مارس ادیسه، مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) و فضاپیمای MAVEN مرخصی دوهفته‌ای خواهند داشت. بلکه به گفته مقامات ناسا در بیانیه روز چهارشنبه سوم ژوئن، “فضاپیماها طی دوره مقارنه به برخی مشاهدات علمی ادامه خواهند داد، اگرچه کاوشگرهای سطحی هیچ رانندگی یا حرکت بازو نخواهند داشت.”

این مقارنه هر 26 ماه تکرار می‌شود و لذا همان‌طور که گفتیم، ناسا قبلاً آن را تجربه کرده است. درواقع این هفتمین مقارنه‌ای است که فضاپیمای مارس ادیسه تجربه می‌کند. برای آپورچونیتی بار ششم و برای MRO بار پنجم خواهد بود. فضاپیمای ادیسه، سال 2001 به سیاره سرخ رسید و آپورچونیتی و MRO به ترتیب در سال‌های 2004 و 2006 به این سیاره رسیدند.

کاوشگر کیوریاسیتی در اوت سال 2012 روی سطح مریخ نشست و لذا یک‌بار امتحان مقارنه را با موفقیت گذرانده است.

ناگین کاکس از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در پاسادینای ایالت کالیفرنیا، سرپرست برنامه‌ریزی برای دوره مقارنه کیوریاسیتی است و در یک بیانیه گفته است: “رویکرد کلی ما بر اساس کاری است که دو سال پیش هم برای مقارنه انجام دادیم و جواب خوبی هم گرفتیم. خیلی مفید است که قبلاً این فرآیند را طی کرده‌ایم.”

به گفته مقامات ناسا، کیوریاسیتی و آپورچونیتی طی دوره مقارنه، یک سری اطلاعات را به مدارگردها ارسال خواهند کرد. مدارگردهای MRO و مارس ادیسه طی بازه 7 تا 21 ژوئن به ارسال اطلاعات به زمین ادامه خواهند داد، اما این اطلاعات را روی حافظه داخلی نگه می‌دارند تا در صورت نیاز، بعد از رفع مقارنه، دوباره ارسال کنند. مدارگرد MAVEN تا رفع مقارنه هیچ پیامی به زمین مخابره نخواهد کرد.

کیوریاسیتی نیز اطلاعاتش را روی حافظه داخلی خود ذخیره خواهد کرد. اما آپورچونیتی که اخیراً مشکلات حافظه داشته است، اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌اش را برای نگهداری به مدارگردها ارسال خواهد کرد.

space.com - toranji.ir



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون