***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
شفق قطبی تپـنده بر فراز آیـسلند

شفق قطبی تپـنده بر فراز آیـسلند
دوشنبه 11 خرداد 1394 - 11:12 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 8969 بازدید | 1 دیدگاه


فیم از یوتیوب پخش می‌شود


چرا برخی از شفق‌های قطبی می‌تپند؟ هیچ‌کس به یقین نمی‌داند. اگرچه این رفتارِ نامعمول مدت درازی‌ست که شناخته شده، اما سبب آن همچنان موضوع پژوهش محققان است. آنچه برای امروز انتخاب کرده‌ایم یک ویدئوی پرهیجان است که از چند شفق قطبی خیلی خاص در میانه مارس از فراز یخچال‌های طبیعی اِسوینافِــلْزْیوکول در آیسلند گرفته شده. این ویدئوی ۴۸ ثانیه‌ای یک ویدئوی زمان‌گریز (تایم‌لپس) نیست. اینکه این تپیدن‌ها در زمان واقعی تصویربرداری شده‌اند را از سکانس‌هایی که تصویربردار در حال حرکت به اطراف در پیش‌زمینه دیده می‌شود، می‌توان فهمید. یک بررسی دقیق از این سوسو زدنِ معماییِ رنگ‌ها در آسمان آشکار می‌کند که برخی اَشکال هستند که گویا تکرار می‌شوند و برخی دیگر نه. شتاب تند تپـیدن در این ویدئو تا حدی غیرعادی‌ست: شفق‌های قطبی که تپیدن آن‌ها چندین ثانیه طول می‌کشد، رایج‌ترند. پژوهشی جدید نشان می‌دهد که تپیدن در شفق قطبی‌ای که الکترون‌ها تولید کرده‌اند بیشتر رخ می‌دهد تا شفق قطبی‌ای که پروتون‌ها تولید کرده‌اند؛ و اینکه میدان مغناطیسی آن منطقه زمین ممکن است در هماهنگی [با این شفق‌های قطبی] به نوسان درآید.

 

مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

حمیدرضا حمید
(دیدگاه‌ها: 0)
دوشنبه 11 خرداد 1394 - 17:37

سلام وقت بخیر
خانم صادقی خیلی جالب و زیبا بود.
ممنون

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون