***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
تصویر برجسته از دهانه‌های مسیه

تصویر برجسته از دهانه‌های مسیه
يكشنبه 10 خرداد 1394 - 13:16 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 10427 بازدید | 0 دیدگاه
تصویر برجسته از دهانه‌های مسیه
Messier Craters in Stereo Image Credit: Apollo 11, NASA; Stereo Image by Patrick Vantuyne
بسیاری از سحابی‌های درخشان و خوشه‌های روشن ستارگان در آسمان کره زمین هستند که با نام چارلز مسیه ستاره‌شناس و به خاطر فهرست قرن هجدهمی معروف او شناخته می‌شوند. نام او همچنین به این دو دهانه بزرگ و جالب روی ماه داده شده است. مسیه (چپ) و مسیه A دو دهانه‌ای هستند که در دریای تاریک و لطیف حاصلخیزی یا همان «مِر فِکوندیتاتیس» با ابعاد به ترتیب، ۱۵ در ۸ و ۱۶ در ۱۱ کیلومتر جای گرفته‌اند. شکل کش‌آمده این دهانه‌ها از آنروست که بخاطر قرار گرفتن در مسیر ضربه یک جسم آسمانی که از چپ به راست حرکت می‌کرده و با یک زاویه فوق‌العاده باز به سطح ماه خورده، پدید آمده‌ و در نتیجهٔ این ضربه به صورت کنونی روی سطح ماه کنده شده‌اند. این ضربهٔ سطحی همچنین سبب شده که دو خط پرتو-مانند روشن از مواد در سطح ماه در امتداد این دهانه‌ها به سمت راست، خارج از این تصویر، کشیده شود. این عکس برجسته (استریو) بسیار جالب از این یک جفت دهانه، برای اینکه با عینک قرمز/ آبی (قرمز برای چشم چپ) دیده شود، به تازگی و با استفاده از دو اسکن با تفکیک‌پذیری (رزولوشن) بالا خلق شده‌اند؛ اسکن‌ها از دو تصویر (این و این) گرفته شده که در طی ماموریت آپولو ۱۱ به ماه عکسبرداری شده بود.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون