***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
امشب سیاره کیوان در آسمان دیدنی است

امشب سیاره کیوان در آسمان دیدنی است
جمعه 1 خرداد 1394 - 15:57 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 21686 بازدید | 0 دیدگاه
امشب سیاره کیوان در آسمان دیدنی است
امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره زحل یا همان « سیاره حلقه برگردن کیوان »  از محل سکونت  هر فرد در هر کجای ایران است.

در شامگاه روز جمعه، اول خردادماه ۱۳۹۴، جرم ستاره مانند زرد رنگی که در حقیقت سیاره کیوان و یا همان زحل مشهور است، از افق جنوب شرق طلوع خواهد کرد.

زحل، به سیاره حلقه برگردن مشهور است، این سیاره از ساعت ۲۰:۵۸ اول خرداد ماه، لحظاتی پس از طلوع، وضعیت بهتری برای رصد دارد، چرا که از غبار افق جنوب شرق آسمان خارج شده و در ساعت ۵:۵۲ دقیقه بامداد روز شنبه دوم خرداد ماه به وضعیت مقابله خواهد رسید.

مقابله در سیارات وضعیتی است که زمین بین خورشید و یک سیاره دیگر قرار می گیرد و سیاره روبروی زمین واقع می شود که در طول شب آن سیاره در بهترین شرایط برای رصد است.

به دلیل آلودگی نوری پایتخت و سایر شهرهای بزرگ کشور، باید سیاره کیوان حدود ۱۰ درجه از افق شرق بالا بیاید تا بهتر قابل مشاهده باشد، که این وضعیت حدود ۹ شب اول خردادماه به وجود می آید.

در این زمان «شب شنبه، اول خردادماه»، سیاره از افق جنوب شرقی طلوع می کند و علاقمندان می توانند این سیاره را در جنوب شرق آسمان از محل سکونتشان در هر کجای کشورمان هستند، مشاهده کنند.

رصد سیاره کیوان در طول این شب و تا ساعت  ۵:۰۳ دقیقه بامداد روز شنبه که در غبار افق جنوب غرب(در شهرهای صنعتی) غروب خواهد کرد، امکان پذیر خواهد بود.

قطر زاویه ای سیاره کیوان در این شب 18/5 ثانیه کمان است، رصد کیوان «زحل» با چشم غیر مسلح در روستاها و شهرستانها با شرایط به مراتب بهتر امکان پذیر است، اما با تلسکوپ های آماتوری با قدرت متوسط در پایتخت و سایر شهرها، مشاهده جزییات بیشتر، امکان پذیر است .

البته در هنگام رصد سیاره کیوان با تلسکوپ آماتوری، می توان یک تا دو قمر این سیاره را مشاهده کرد و حلقه های سیاره کیوان در این شب به خوبی قابل مشاهده هستند.

در این شب موقعیت سیاره کیوان در صورت فلکی ترازو «میزان» در آسمان است و در ساعت ۱:۰۲ بامداد شنبه، دوم خرداد ماه، این سیاره، در بالاترین نقطه از آسمان با زاویه ۳۶ درجه بالاتر از افق جنوبی قرار می گیرد.

به هنگام رصد سیاره کیوان می توان  ستاره «دل کژدم و یا قلب العقرب» را پایین تر از کیوان با رنگ قرمز مشاهده کرد که پس از طلوع سیاره کیوان از افق جنوب شرق طلوع خواهد کرد. دل کژدم، ستاره ای قرمز رنگ است و در حقیقت یک ابر غول سرخ به حساب می آید که ۴۰۰ بار از خورشید بزرگتر است.

سیاره کیوان و دل کژدم، اجرام آسمانی درخشنده ای هستند، چرا که قدر روشنایی آنها مثبت یک است.

منبع: خبرگزاری مهر



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون