***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
NGC 6240»کهکشان های در حال ادغام

NGC 6240»کهکشان های در حال ادغام
پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 - 13:06 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 4343 بازدید | 0 دیدگاه
NGC 6240»کهکشان های در حال ادغام
NGC 6240: Merging Galaxies Image Credit: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI / AURA), A. Evans (U. Virginia / NRAO / Stony Brook U.)

NGC 6240 نمایی نادر و کلی از لحظات آخر یک فاجعه کیهانی را ارائه می دهد. ادغام غول آسای این دو کهکشان با یکدیگر در فاصله ای 400 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مارافسای (حوا- Ophiuchus) صورت می گیرد. این دو کهکشان دنباله های جزر و مدی از شکل افتاده ای متشکل از ستارگان، گاز و غبار را به محیط خارج دفع کرده و دستخوش انفجار های پی در پی ناشی از تشکیل ستارگان می شوند. سیاهچاله های ابر چگال در هسته های این دو کهکشان نیز در آینده با هم ترکیب شده و تبدیل به سیاهچاله ای حتی چگال تر از قبل خواهند شد و به زودی تنها یک کهکشان بزرگ باقی خواهند ماند. این منظره چشمگیر ترکیبی است از تصویرهای باند نازک، مادون قرمز نزدیک و هم چنین داده های پهن باند دوربین های ACS و WPC3 تلسکوپ فضایی هابل. با توجه به فاصله NGC 6240، در عکس بالا گستره ای حدود 300 هزار سال نوری نمایش داده شده است.

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون