***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
صخره‌ای که از دور روی دنباله‌دار ۶۷پی جلوه می‌کند

صخره‌ای که از دور روی دنباله‌دار ۶۷پی جلوه می‌کند
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 - 10:11 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 4334 بازدید | 0 دیدگاه
صخره‌ای که از دور روی دنباله‌دار ۶۷پی جلوه می‌کند
A Cliff Looming on Comet 67P Image Credit & Licence: ESA, Rosetta, NAVCAM

توضیح: این چیست که پشت این تپه از شن‌های به اطراف پراکنده روی دنباله‌دار ۶۷پی/ چوریوموف-گراسیمنکو از دور جلوه می‌کند؟ یک صخره دندانه‌دار. هسته غیرعادی دو-گوشه دنباله‌دار ۶۷پی/ چوریوموف-گراسیمنکو چشم‌انداز‌های غیرمعمول و مهیّجی را روی خود دارد، یکی از بسیار چشم‌اندازهایی که فضاپیمای روزتا گرفته است. این فضاپیما سپتامبر گذشته بر روی دنباله‌دار فرود آمد. این تصویر از چشم‌انداز سطح دنباله‌دار که اکتبر گذشته گرفته شده و کیفیت آن را به صورت دیجیتال افزایش داده‌اند، محوطه‌ای به گستره ۸۵۰ متر را در بر می‌گیرد. همینطور که می‌گذرد، جت‌هایی از بخار و گاز از دنباله‌دار چوریوموف-گراسیمنکو بیرون می‌زند، همچنان‌که دنباله‌دار به کم‌ترین فاصله‌اش با خورشید که در اگوست خواهد بود، نزدیک می‌شود. همراه با دنباله‌دار در طول این مسیر، فضاپیمای روزتا هم در انتظار دریافت سیگنال از فیله باقی می‌ماند؛ فیله ربات کاوشگری است که با فضاپیمای روزتا فرستاده شد و در نوامبر گذشته توانست روی مکانی نامشخص از سطح هسته دنباله‌دار بنشیند. اگر این ربات دوباره در معرض نور خورشید قرار گیرد، ممکن است بتواند از نو انرژی کافی برای ارتباط گرفتن با روزتا را به دست آورد.

 

مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون