***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
خوشه کروی 47 Tuc

خوشه کروی 47 Tuc
سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 - 10:10 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 4391 بازدید | 0 دیدگاه
خوشه کروی 47 Tuc
Globular Star Cluster 47 Tuc Image Credit: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI / AURA) Acknowledgment: J. Mack (STScI) and G. Piotto (U. Padova)

خوشه کروی 47 Tucanae جعبه جواهری است در آسمان نیمکره جنوبی. این خوشه که با نام NGC 104 نیز شناخته می شود، همراه با بیش از 150 خوشه کروی دیگر درون هاله کهکشان راه شیری قرار دارد. 47 Tuc که از دید کره زمین (بعد از امگا قنطورس) دومین خوشه درخشان در آسمان است، حدود 17 هزار سال نوری با ما فاصله داشته و می توان آن را با چشم غیر مسلح در کنار ابر ماژلان کوچک در صورت فلکی توکان (Toucan) مشاهده کرد. این خوشه متراکم از صدها هزار ستاره در محدوده ای کوچکی با طول تنها 120 سال نوری تشکیل شده است. مشاهدات اخیر نشان داده اند که کوتوله های سفید 47 Tuc به دلیل جرم بسیار کمی که دارند، با فرآیند های گرانشی در حال حرکت به قسمت بیرونی خوشه هستند. سایر ستارگان رنگارنگ و کم جرم از جمله ستارگان غول پیکر قرمز مایل به زرد را نیز می توان به آسانی در حومه این خوشه پیدا کرد. این تصویر از 47 Tuc به تازگی توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون