***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
برخورد نزدیک با ماه برای جستجوی آب

برخورد نزدیک با ماه برای جستجوی آب
دوشنبه 23 شهریور 1388 - 02:30 | شاخه : | 3995 بازدید | 0 دیدگاه

ماهواره رصدگر دهانه و سنجشگر ماه ناسا (LCROSS) ، برای مسابقه ای جهت زدن دو ضربه به ماه در ساعت 7:3صبح 9 اکتبر آماده می شود و  دقیقاً ناسا اعلام کرد که آن حادثه ایجاد خواهد شد.
دهانه هدف Cabeus A است و پس از بررسی گسترده ای از بهترین نقاط انتخاب شده برای بیرون آوردن آب منجمد از درون خاک در قطب جنوب ماه تعیین گردیده است.

 

 

بالا : اطراف دهانه های هدف در قطب جنوب ماه است. Cabeus A مورد هدف LCROSS است تصویر از رصدخانه: NMSU / MSFC Tortugas.

 انتخاب Cabeus نتیجه مناظره ای قوی ، در درون جامعه ماه شناسان بود. آنتونی می گوید:"ما بررسی آخرین داده ها از زمین را بر اساس مشاهدات و مأموریت های کاوشگر ماه( Kaguya)، Chandrayaan - 1  و مکتشف ماه( Orbiter ) انجام دادیم " این شخص دانشمند و محقق این پروژه در ناسا است و در مرکز تحقیقاتAmes  کار می کند. تیم به دنبال تعداد زیادی از اطلاعات منحصر به فرد در این ماموریت است.
LCROSS در جستجوی منجمد ترین نقطه یخی است تا مرحله بالایی موشک قنطورس را به نقطه سایه دائمی Cabeus بزند، جایی که ممکن است آب به شکل یخ زده به دام افتاده باشد. ماهواره LCROSS سپس به پرواز بسوی تل خاک و اندازه گیری خواص توده آن در سطح ماه می پردازد.

تیم LCROSS انتخاب Cabeus را بر اساس مجموعه ای از شرایط مطلوب که شامل انباشت خاک که از زمین قابل مشاهده باشد، انجام داد تا ستاره شناسان آنرا از نزدیک مشاهده نمایند. Cabeus همچنین دارای غلظت بالایی از هیدروژن ( جز اصلی آب ، H2O) و سطح مساعد مانند کف مسطح ، شیبهای ملایم و در شرایطی که تخته سنگهای بزرگ در آن است.

ستاره شناسان حرفه ای بسیاری از رصدخانه های زمینی برای نظارت بر اثرات برخورد استفاده می کنند. این رصدخانه ها عبارتند از تلسکوپ اشعه مادون قرمز، امکانات و تلسکوپ Keck در هاوایی ؛ رصدخانه های ریج ماگدالنا و آپاچی ریج در نیومکزیکو و رصدخانهMMTآریزونا،تلسکوپ فضایی تازه مرمت شده هابل و مکتشف ماه(Orbiter ).

ستاره شناسان آماتور نیز می توانند با رعایت نکاتی نظارگر این ضربه باشند.

جنیفر هلد مان می گوید: "رصدخانه های شرکت کننده در طرح LCROSS رصد و مشاهدات مختلف از نقاط متمایز را با استفاده از انواع مختلف روش های اندازه گیری به انجام می رسانند" ، جنیفر کسی است که هدایت تیم رصد LCROSS را در Ames به عهده دارد. او گفت : "این مشاهدات متعدد از داده های سفینه فضایی LCROSS نیز برای کمک به تعیین وجود و یا عدم وجود یخ در Cabeus A خواهد بود."

در طول جلسه توجیهی در رسانه ها در روز 11 سپتامبر امسال(2009) دانیل اندروز ، مدیر پروژه LCROSS در Ames  درباره ماموریت و  وضعیت جستجوگر گفت  : سفینه فضایی سالم است و به اندازه کافی برای انجام موفقیت آمیز تمام اهداف ماموریت سوخت دارد. اندروز همچنین ماموریت LCROSS را به خاطرات  افسانه ای والتر کرونکیته اختصاص داد. والتر کسی است  که پوشش ماموریت های ناسا از ابتدای برنامه های فضایی سرنشین دار امریکا تا زمان شاتلهای فضایی را بر عهده دارد. چیپ کرونکیته فرزند والتر می گوید: "پدر مطمئن خواهد شد که غرور و افتخار، نه درنام بلکه در بازگشت انسان به ماه و فراتر از آن است " .

اندروز می گوید: "ما منتظر 9 اکتبر هستیم ". "28 روز آینده ، بدون شک بسیار هیجان انگیز خواهد شد.

CabeusA ، ما داریم می آییم!

 

سرویس علمی انجمن

منبع: پایگاه اینترنتی سازمان فضایی امریکا(ناسا)



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون