*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
توهم در انسلادوس

توهم در انسلادوس
شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 21:00 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6692 بازدید | 0 دیدگاه
توهم در انسلادوس
فعالیت آتشفشانی قمر زحل، صرفا توهم است

تحقیقات جدید با استفاده از داده‌های مأموریت کاسینی ناسا نشان می‌دهد اکثر فوران‌های قمر انسلادوس زحل، شاید هاله‌های پراکنده و توهمی و نه جت‌های متمایز و منحصر‌به‌فرد باشند.

بسیاری از ویژگی‌های جت‌های منفرد ماده که در ظاهر در طول گسست‌های برجسته ناحیه قطب جنوب این قمر فوران می‌کنند، صرفا ممکن است فانتوم‌های ایجاد‌شده توسط توهم نور باشند.

در تحلیل تصاویر کاسینی از فوران‌های انسلادوس توسط دانشمندان موسسه علوم سیاره‌ای در آریزونا، تیم علمی متوجه درخشش کم‌نور پس‌زمینه در بسیاری از تصاویر دریافتی از کاسینی شد.

محققان، فوران‌های موجود بر روی قمر انسلادوس را به عنوان هاله‌های منسجم در طول گسست‌های نوارمانند مدلبندی کردند و متوجه شدند این توهم نوری، مسؤول ظهور فانتومی اکثر این جت‌های منفرد است.

جهت نگاه تماشاگر، نقش مهمی را در امکان ظهور این فانتوم‌ها ایجاد می‌کند و چنانچه فرد نظاره‌گر، زاویه‌ دید خود را حول قطب جنوب انسلادوس بچرخاند، چنین جت‌هایی ظاهر و ناپدید می‌شوند.

درک دانشمندان از انسلادوس در حال تکامل است و این جهان یخی کوچک با فاش‌شدن جزئیات بیشتری درباره اقیانوس زیرسطحی و فعالیت زمین‌شناختی شگفت‌انگیزش، به موضوعی هیجان‌انگیز برای محققان تبدیل شده است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون