***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
پرواز کپسول سرنشین‌دار SpaceX

پرواز کپسول سرنشین‌دار SpaceX
شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 18:50 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4181 بازدید | 0 دیدگاه
پرواز کپسول سرنشین‌دار SpaceX
پرواز کپسول سرنشین‌دار SpaceX

شرکت اسپیس‌ایکس روز چهارشنبه (16 اردیبهشت)، فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون را با هدف ارزیابی پتانسیل آن برای اعزام‌ فضانوردان به فضا، با موفقیت آزمایش کرد.

هیچ انسانی در این کپسول حضور نداشت اما یک مانکن با ابعاد انسانی به نام Buster در آن اوج گرفت. روی این مانکن حسگرهایی نصب شده بود که امکان مشاهده سازگاری انسان در برابر شتاب شدید مورد نیاز برای فرار از سکوی پرتاب خطرناک را فراهم کرد.

این نخستین پرواز از این دست به شمار می‌آید و مدت زمان آن فقط یک و نیم دقیقه بود. با این حال، چنین آزمایشی، نمایانگر موفقیتی بزرگ در تلاش اسپیس‌ایکس برای بازگرداندن آمریکا به صنعت اعزام فضانوردان به فضا از خاک ایالات متحده است.

موشک‌های سرنشین‌دار پیشین از یک «برج موشک» در راس خود برای انتقال مسافران به جای ایمن در زمان بروز شرایط اضطراری استفاده می‌کردند. اما طراحی انقلابی دراگون از هشت رانشگر Draco در هر طرف بهره برده که در آینده برای فرود ایمن و نرم فضاپیما بر روی زمین استفاده خواهد شد و از این رو، فضاپیما مجددا می‌تواند پرواز کند. این موتورها می‌توانند هرکدام 6800 کیلوگرم نیروی محرکه تولید کنند.

در این آزمایش، فضاپیما با چترنجات به درون اقیانوس آتلانتیک فرود آمد و سپس تیم بازیابی آن را از آب گرفت.

دراگون می‌تواند تا هفت فضانورد را به فضا منتقل کرده و بازگرداند و شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد از آن برای انجام ماموریت‌های خود بر روی مریخ بهره ببرد. این فضاپیما به حسگرهایی مانند حسگر دما، صوتی و میکروفون مجهز بود تا بیشترین میزان داده را ارائه دهد.

الون ماسک، مالک این شرکت این موفقیت را دستاورد بزرگی خواند و مقامات ناسا نیز انجام این آزمایش را به وی تبریگ گفتند.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر، محموله‌های باری مورد نیاز برای فضانوردان را به ایستگاه بین‌المللی تحویل می‌دهد و محموله دیگری را نیز ماه آینده به این ایستگاه تحویل خواهد داد.

الون ماسک به دنبال اعزام فضانورد به ایستگاه بین‌المللی تا سال 2017 است و این موضوع اتکای ناسا به روسیه برای اعزام فضانورد به فضا را کاهش می‌دهد. آخرین پرتاب سرنشین‌دار ایالات متحده، در سال 2011 از پایگاه کیپ کاناورال و با پرواز شاتل انجام شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون