***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
حس فضایی گیاهان

حس فضایی گیاهان
شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 09:45 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3314 بازدید | 0 دیدگاه
حس فضایی گیاهان
حس فضایی گیاهان

گیاهان علاوه بر حس بینایی، بویایی، شنوایی، چشایی و لامسه، حس ششم دیگری به نام حس گرانش دارند.

محققان آژانس تفحص هوافضای ژاپن در حال آزمایش این حس ششم در فضا هستند؛ آن‌ها دور دوم از «مطالعات حس‌ گرانش گیاهان» را پس از دریافت تجهیزات آزمایشگاهی جدید انجام خواهند داد. این ابزارها توسط شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه بین‌المللی تحویل داده شدند.

دانشمندان در واقع به دنبال تعیین این موضوع هستند که گیاهان چگونه جهت رشد خود را بدون گرانش حس می‌کنند. نتایج این مطالعه دارای مضامینی برای تولید بیشتر محصولات زراعی و همچنین پرورش‌دادن گیاهان برای ماموریت‌های فضایی طولانی‌مدت خواهد بود.

این بررسی فرآیند سلولی را در گیاه Arabidopsis thaliana (گیاه گل‌ده مرتبط با کلم) مطالعه می‌کند. ساختار ژنتیکی این گیاه ساده بوده و برای جامعه زیست‌شناسی گیاهی به خوبی قابل‌درک است.

دانش بدست‌آمده از این تحقیق به محققان در شناخت آسان تغییرات به وجود‌آمده در گیاهان در اثر سازگاری با میکروگرانش کمک می‌کند.

درک فرآیند سلولی در رشد گیاه Arabidopsis thaliana می‌تواند منجر به دانش بهتر از فرآیندهای سلولی در بدن انسان نیز بشود، چون این گیاه شباهت‌های ژنتیکی به انسان‌ها دارد.

این موضوع می‌تواند بر علوم پزشکی اثر بگذارد زیرا تیم‌های تحقیقاتی درک بهتری از ساز و کارهای بیماری‌های تحت تاثیر گرانش مانند پوکی استخوان و تحلیل عضلات پیدا خواهند کرد.

در پروژه «علوم حسی گرانش گیاه»، دانشمندان ژاپنی این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا مکانیسم‌های گیاه Arabidopsis thaliana که مسیر رشد (حسگر گرانش) را تعیین می‌کنند، در غیاب گرانش شکل می‌گیرند یا خیر.

تیم تحقیقاتی به ویژه چگونگی رفتار تراکم‌های کلسیم در سلول‌های گیاهانی را تعیین خواهد کرد که اساسا در ریزگرانش رشد می‌کنند و بعدها در معرض گرانش شبیه به گرانش زمین قرار می‌گیرند. تراکم‌های کلسیم گیاه در واکنش به دما و لامسه تغییر می‌کنند و با جهت گرانش زمین سازگاری دارند.

محققان از نوعی سانتریفیوژ برای نظارت بر واکنش گیاهان به تغییرات بین میکروگرانش و شرایط گرانش شبیه به زمین استفاده می‌کنند.

تیم تحقیقاتی از چنین روشی برای تعیین این موضوع بهره می‌برد که آیا گیاهان تغییرات بین میکروگرانش و شرایط شبیه به گرانش زمین را حس می‌کنند یا خیر. تیم علمی همچنین این موضوع را تعیین خواهد کرد که آیا گیاهان، تغییرات در شتاب گرانشی را حس می‌کنند و این که آیا آن‌ها سطوح کلسیم در سلول‌هایشان را با این شرایط سازگار می‌کنند یا خیر.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون