***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره تیر در آسمان است

امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره تیر در آسمان است
پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 - 19:51 | شاخه : | منبع : خبرگزاري مهر | 6323 بازدید | 0 دیدگاه
امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره تیر در آسمان است
امشب بهترین زمان مشاهده غزال تیز پای منظومه خورشیدی«سیاره تیر» و البته خواهر زمین «سیاره ناهید» از غرب سکونت گاه هایمان در ایران است.

مسعود عتیقی - مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در خصوص رویداد «حداکثر کشیدگی سیاره تیر در پنجشنبه هفدهم اردیبهشت ماه» به خبرنگار مهر گفت: سیارات تیر و ناهید که به نام های عّطارد و زهره نیز شناخته می شوند از نظر مداری از زمین به خورشید نزدیکترند و طول کره آسمان را همچون دیگر سیارات طی نمی کنند.

وی عنوان کرد: سیاره تیر و ناهید دوسیاره ای هستند که همیشه صرفا از شرق به غرب خورشید جابجا می شوند و تمام کره آسمانی را دور نمی زنند.

وی افزود: سیاره تیر ساعت ۰۸:۳۰ صبح امروز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت۱۳۹۴ به حداکثر کشیدگی خود رسیده است و بیشترین فاصله زاویه ای اش با خورشید ۲۱.۲ درجه است. لازم به ذکر است جدایی زاویه ای، زاویه ای است که بین دو جرم آسمانی به راس چشم انسان ایجاد می شود.

به گفته وی، چون سیاره تیر به خورشید نزدیکتر است، درجه کشیدگی آن از خورشید نیز کمتر است.

وی با بیان اینکه امشب، دو سیاره تیر و ناهید از غرب سکونتگاههایمان براحتی و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند، اظهار داشت: سیاره تیر صبح امروز در حداکثر کشیدگی خود قرار دارد ولی در این زمان، سیاره در آسمان قابل مشاهده نیست و علاقمندان، این سیاره را بعد از غروب مهر تابان، شامگاه امروز در افق غرب و بالاتر از محل غروب خورشید می توانند جستجو کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه اتفاق امروز، بهترین شرایط را برای دیدن سیاره تیر فراهم می کند، گفت: افراد علاقمند به مشاهده سیاره تیر و ناهید می توانند در غرب محل سکونت خود با تلسکوپ، حدود ۲۱ درجه بالاتر از محل غروب خورشید نگاه کنند تا سیاره تیر را ببینند.

وی افزود: جرم بسیار درخشانِ بالاتر از سیاره تیر، سیاره ناهید است که از درون تلسکوپ سیاره تیرشبیه ماه نیمه امشب به نظر می آید.

وی با بیان اینکه سیاره تیر با قطر ۴۸۶۰ کیلومتر سیاره کوچکی است که در فاصله زیادی از زمین واقع شده است، افزود: چون این سیاره جو ندارد و با توجه به جنس سطح آن درصد بازتابش نور به مراتب کمتری دارد.

عتیقی همچنین اضافه کرد: درصد بازتاب سیاره تیر ۷درصد است.

وی افزود: ملکه آسمان شامگاهی «ناهید » مدت زمان بیشتری در آسمان شامگاهی حضور دارد در صورتیکه سیاره تیر حداکثر به مدت یک ساعت و نیم بعد از غروب خورشید، غروب می کند.

دنبال کردن این خبر در منبع: خبرگزاری مهر



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون