***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
اجماع ستارگان باستانی

اجماع ستارگان باستانی
سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 14:52 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4832 بازدید | 0 دیدگاه
اجماع ستارگان باستانی
NGc 3603

بر اساس تحقیقات دانشمندان کانادایی، ستارگان باستانی در آغاز جهان و صدها میلیون سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang)، برای شکل‌دادن گروه‌هایی از ستارگان فوق‌العاده شفاف، گردهم آمدند.

تیمی از محققان دانشگاه وسترن انتاریوی کانادا دریافته‌اند که این گروه‌های ستاره‌ای در زمان‌های خاص، به اندازه 100 میلیون ستاره شفاف بوده‌اند.

این بازه‌های زمانی شفاف احتمالا در طول شکل‌گیری ستارگان و زمانی که آن‌ها هنوز پیش‌ستاره بوده‌اند، رخ داده‌ است؛ با این حال، این ستارگان باز هم گاز و خوشه‌های ماده را به سمت خود می‌کشیدند و موجب بروز انفجارهای شفاف می‌شدند.

بر اساس شبیه‌سازی محققان، خوشه‌ای متشکل از فقط 16 پیش‌ستاره می‌توانست به طور موقت سطوحی از شفافیت بین هزار و 100 میلیون برابر شفافیت خورشید را ایجاد کرده باشد.

این ستارگان اولیه بی‌نهایت شفاف بودند، با این حال جوانمرگ شدند و نخستین عناصر سنگین از جمله کربن و اکسیژن را بر جای گذاشتند که بلوک‌های سازنده حیات به شمار می‌آیند.

شناسایی نور حاصل از این گروه‌های ستاره‌ای اولیه به دلیل فاصله 13 میلیارد سال نوری آن‌ها از زمین برای دانشمندان دشوار بود، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده امکان چنین مشاهداتی را آسان‌تر خواهد کرد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society ارائه شد.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون