***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ضوابط علمی رویت پذیری هلال شوال 1430 در یک نگاه

ضوابط علمی رویت پذیری هلال شوال 1430 در یک نگاه
شنبه 21 شهریور 1388 - 02:30 | شاخه : | 2648 بازدید | 0 دیدگاه

 

باتوجه به اهمیت علمی رویت هلال ماه که جامعه علمی جهانی را طی 15سال اخیر به خود مشغول داشته است واهمیت شرعی این مهم برای ما مسلمانان بویژه درطی ماههایی همچون رمضان، شوال، ذی الحجه و... بررسی واقع گرایانه وعلمی کمان ابروی آسمانی به نگاه فقهی و اجتماعی آن کمک شایان خواهد نمود. براین اساس و با توجه به اینکه گزارش مستدل در رویت هلال رمضان امسال در روز درکشورمان ودر خارج ازمرزها کمتر واصل شده است، اهمیت هلال شوال درشامگاه 29 رمضان بیش ازپیش احساس،  بویژه  آنکه  برای  رویت  این هلال الزاماً می بایست در روز اقدام شود. لحظه مقارنه ساعت23:14:11 * قبل از نیمه شب و در 28 رمضان خواهد بود. بنابراین درهنگام اولین غروب پس از مقارنه یعنی غروب خورشید 29 رمضان 143برابر با شنبه  28 شهریور 1388 خورشیدی برخی ازضوابط بدین شرح است :

 

 

1-لحظه غروب خورشید                                          19:05:44

2-لحظه غروب ماه                                                 19:08:37

3- مکث هلال                                                        2دقیقه و 53 ثانیه

4- جدایی زاویه ای ماه وخورشید                             11d:54m:19s

5- سمت خورشید درلحظه غروب خورشید              272d:10m:11s

6- سمت ماه درلحظه غروب خورشید                      260d:16m:38s

7- فازماه                                                                 1/1 %

8- ارتفاع ماه                                                           13 دقیقه و 47 ثانیه

9-  طول کمان ماه                                                    119 درجه

 

مشاهده ضوابط فوق که برای تهران به عنوان پایتخت کشور استخراج شده است، بطور قطع ویقیین نشان ازعدم رویت پذیری هلال در شامگاه شنبه 28 شهریور برابر با 29رمضان دارد واین درحالی است که درسراسر کشور نیز با تفاوت بسیارکمی شرایط برای رصد بدون ابزار  و یا با ابزارهای قدرتمند به همین گونه است .

بدیهی است دراین قبیل موارد به گزینه هلال درروز توجه می شود، گذشته ازآنکه درمقایسه با هلال رمضان امسال، این هلال ازضوابط به مراتب نامطلوبتری برخورداراست، باید توجه داشت که در ساعات قبل ازغروب خورشید ضوابط فوق به مراتب پایین ترو بحرانی ترخواهد بود.

باعنایت به فصل رصدکه تابستان و هوای خشک وغبارآلود کشور را پیش روداریم ،پیش بینی می شود این هلال درهیچ یک ازنقاط پهنه کشور عزیزمان در روز نیز قابل رویت نخواهد بود. وجود گروههای مختلف که امروزه درمقایسه با یک دهه قبل بسیاری از ما  احساس تنهایی می نمودیم و خوشبختانه با تلاشهای ترویجی وآموزشی صورت پذیرفته وعلاقمندی جوانان و مردم فرهیخته کشورمان و رویکرد آنها به این مهم، شاهد  حضور دهها گروه مجهز و آموزش دیده در کشور هستیم و در استانها وشهرهای مختلف به فعالیت نجومی از جمله شکار کمان ابروی آسمانی مشغول هستند و نتایج رصدها وگزارش آنها،  بیانگر رویت و یا عدم رویت چنین هلالهایی است که درهنگام شامگاه بطور قطع و یقین غیرقابل رویت و برای هلال در روز نیز بحرانی محسوب می شود.

مسعودعتیقی

گروه ویژه رویت هلال انجمن
* از اینکه لحظه مقارنه  با 1 ساعت اختلاف اعلام گردیده بود پوزش می طلبیم.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون