***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
کهکشانهای نزدیک همچون راه شیری

کهکشانهای نزدیک همچون راه شیری
جمعه 13 شهریور 1388 - 02:30 | شاخه : | 3554 بازدید | 0 دیدگاه

کهکشان هایی که با کهکشان راه شیری خود ما نسبتاً شباهت دارند در لبه یک تصویر جدید دیده می شوند. رصد کهکشان  4945 NGC، نشان می دهد که این مرکز محل  تجمع ستارگان کهکشانی است که بسیار شبیه کهکشان خود ما می باشد و به شکل بازوی نورانی و یک میله مرکزی است.
اما به نظر می رسد که 4945 NGC مرکز روشن تری نسبت به کهکشان راه شیری دارد- سیاهچاله های ابر جرم که بلع ماده و انرژی را از فضا انجام می دهد-.

پرتره جدیدی از 4945 NGC، که 13 میلیون سال نوری دورتردر صورت فلکی قنطورس قرار دارد، توسط تصویر بردار میدان باز(WFI) در تلسکوپ 2.2 متر رصدخانه لا سیلا در شیلی تهیه گردید.
4945 NGC به شکل سیگار برگ از منظر ما، بر روی زمین به نظر می رسد. اما در واقع کهکشان به شکل یک دیسک اما  چندین بار گسترده ترو ضخیمتر از آن است و بصورت  باریکه ای از ستارگان و گاز درخشان مارپیچی در اطراف مرکز آن می باشد. کهکشانهای مارپیچی دیگر مانند کهکشان خودمان در اطراف سیاه چاله مرکزخود، به صورت پهن و با تحدب مرکزی دارای ستارگانی هستند .

فیلترهای مخصوص در تلسکوپ، جدا کننده رنگ نور توسط گازهای گرم از قبیل هیدروژن می باشد و اختلاف شدت فرو رفتگی بین اجزاء مختلف در عکس 4945 NGC نشان دهنده منطقه شکل گیری ستاره ها است.

مشاهدات دیگر نشان داد که 4945 NGC دارای هسته کهکشانی فعال است، بدین معنا که هسته مرکزی آن خود بسیار بیشتر از انرژی کهکشانهایی مانند کهکشان راه شیری انرژی ساطع می کند.

جاذبه حفره سیاه ، گاز و گرد و غبار را به درون آنها پرتاب می کند و شتاب و حرارت این مواد جذب شده تا زمانی که انرژی تابش بالا منتشر می شود ادامه می یابد. که از جمله به پرتوهای ایکس و نور فرابنفش می توان اشاره کرد. بیشتر کهکشانهای مارپیچی از جمله کهکشان راه شیری ، میزبان سیاه چاله در مراکز خود هستند و این هیولا ی  بزرگ تیره مدت زیادی برای تغذیه فعال نخواهد ماند و این مرحله پیشرفت کهکشانی محسوب می گردد.

سرویس علمی انجمن

منبع: سایت Space



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون