***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
گزارش هفته جهانی نجوم در زرقان

گزارش هفته جهانی نجوم در زرقان
چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 13:33 | شاخه : | نويسنده : علیرضا رحیمی | 23804 بازدید | 2 دیدگاه
گزارش هفته جهانی نجوم در زرقان

هفته جهانی نجوم همراه با سایر نقاط جهان بمدت دوشب (3و4 اردیبهشت ماه94) در زرقان برگزار شد.هدف جهانی این برنامه آشنایی عموم مردم با  زیباییهای آسمان و علوم مرتبط با آن است.

از چندهفته قبل، جلساتی جهت برگزاری هرچه بهتر و متنوع تر این جشنواره گرفته شد که در نهایت تصمیم به برگزاری برنامه های ذیل در پارک آزادگان و رصدخانه زرقان شد.

اهم فعالیتهای این دوشب شامل:

1-    برگزاری جشنواره نجومی کودکان(نقاشی، شعر، تئاتر کودکان)

2-     آموزشهای تئوری در قالب غرفه های مختلف(سیارات ، دستاوردهای فضایی ایران و ... )

3-    معرفی شخصیت" ابن هیثم" دانشمند مسلمان ایرانی در قالب تئاتر(سال 2015 از طرف  سازمان یونسکو بخاطر فعالیتهای این دانشمند سال جهانی نور نامگذاری شده است)

4-    رصد اجرام آسمانی شامل(ماه،مشتری و زهره) با تلسکوپ بزرگ رصدخانه و سایرتجهیزات موجود

5-    معرفی فعالیتهای داخلی و بین المللی انجمن در قالب بروشور

6-    پرسش و پاسخ نجومی

مشروح گزارش :

از چند روز قبل از برنامه با همکاری مدیریت محترم فرهنگسرا بنرها و پوسترهای تبلیغاتی و آموزشی تهیه شد و جهت تبلیغ در سطح شهر پخش شد.

- در روز 5شنبه مورخ 3 اردیبهشت ماه94 با برپایی غرفه ای در پارک آزادگان و تزیین آن با تصاویر نجومی و بنرهای مرتبط  از ساعت 6 برنامه اغاز شد.بخش اول مربوط به جشنواره نجومی کودکان بود که بمنظور نهادینه کردن فرهنگ علمی و توجه به علم بسیار مهم نجوم در بین کودکان برگزار میشد. این برنامه شامل نقاشی با موضوعات نجومی و اجرای تئاتر"خورشید،زمین،ماه" بود که جمعا بمدت 2 ساعت برگزار شد.

در ادامه برنامه شخصیت نمایشی"ابن هیثم" با لباس باستانی و لحنی حماسی به معرفی این شخصیت بزرگ برای جمع زیادی از مردم حاضر در پارک آزادگان پرداختند.

با تاریک شدن آسمان،تجهیزات جهت رصد اجرام آسمانی تنظیم شد و مردم در صفهای طویل با اشتیاق زیاد به دیدن شگفتیهای آسمان پرداختند. در کنار رصد اجرام آسمانی مردم از غرفه های موجود بازدید کرده و توضیحات اعضای انجمن در خصوص موضوعات هر غرفه (سیارات، ماه و دستاوردهای فضایی ایران) را میشنیدند.

- در روز جمعه مورخ 4 اردیبهشت ماه 94 برنامه با سرود مقدس جمهوری اسلامی و قرائت قران در اتاق نجوم فرهنگسرای سرو برگزار شد.بعد از آن توضیحات کلی در خصوص ماه و مشتری که اهداف رصدی آن شب بودند در قالب پاورپوینت داده شد و کلیپ تهیه شده از فعالیتهای داخلی و بین المللی  اعضای انجمن برای حاضرین پخش شد که مورد استقبال وتشویق زیاد همشهریان قرار گرفت. با تاریکی آسمان به محل رصدخانه رفتیم و با تلسکوپ بزرگ رصدخانه ماه و مشتری و زهره را رصد کردیم.دیدن شگفتیهای آسمان از پشت یکی از پیشرفته ترین تلسکوپهای ایران هر بیننده ای را به وجد می آورد.

از مدیریت محترم فرهنگسرا جناب اقای جمالی بابت پیگیری و حمایت از برنامه و از آرش قائدشرف بابت اجرای نقش "ابن هیثم" و از اعضای انجمن هلال نو بابت زحماتی که کشیدند تشکر و قدردانی میکنم.

علیرضا رحیمی

انجمن نجوم هلال نو فرهنگسرای سرو شهرداری زرقان













اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

علیرضا رحیمی
(مهمان)
شنبه 12 اردیبهشت 1394 - 21:33

تشکر فراوان از"انجمن نجوم آماتوری ایران" جهت بازتاب فعالیت جامعه نجومی کشور و مخصوصا انجمنهای فعال شهرستان ها از جمله زرقان.موفق و موید باشد در پناه مولا علی(ع)
آپیک شفیعی
(مهمان)
يكشنبه 13 اردیبهشت 1394 - 14:17

درود و سپاس از بچه های پویا و خوب انجمن هلال نو زرقان. برنامه خیلی خوب و آموزنده ای بود.یاحق

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون