***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
کشف شواهدی از آب زیر سطح مریخ

کشف شواهدی از آب زیر سطح مریخ
دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 - 07:45 | شاخه : | مترجم : محمد یوسفی زاده | 2897 بازدید | 0 دیدگاه
کشف شواهدی از آب زیر سطح مریخ
مریخ نورد کنجکاوری

شاید سطح مریخ برای زندگی چندان جالب به نظر نیاید، اما ظاهرا در زیر این سطح دنیایی دیگر قرار گرفته است. شواهد جدید یافته شده توسط مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا نشان می دهند که ممکن است درست زیر سطح مریخ، آب به صورت مایع وجود داشته باشد.

«کنجکاوی» شواهدی پیدا کرده که نشان می دهند سیاره سرخ دارای آب است و دانشمندان هم مدت هاست عقیده دارند در گذشته مریخ توسط اقیانوسی عمیق و وسیع پوشیده شده بوده است. می بینید که نباید از روی ظاهر چیزی درباره آن قضاوت کنید.

این یافته ها زمانی به دست آمدند که مریخ نورد «کنجکاوی» توانست در یک نمونه خاک مقادیری از کلسیم پرکلرات پیدا کند‌. به گفته Popular Science به دلیل رابطه پرکلرات با آب، این کشف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این نشریه می نویسد: “کلسیم پرکلرات می تواند در شرایط مناسب، بخار آب اتمسفر را جذب کند و پس از مخلوط شدن با H2O ، این ترکیب می تواند نقطه انجماد آب را کاهش داده و باعث شود در دماهای پایین نیز به صورت مایع باقی بماند. در فاز مایع، آب به صورت شور وجود خواهد داشت”.

دانشمندان عقیده دارند در شرایط مناسب، بخار آب موجود در اتمسفر مربخ، در شب به صورت برفک منجمد شده و سپس به صورت آب ذوب می شود. با این شرایط، دانشمندان تصور می کنند که آب وارد لایه زیرین سیاره شده و در آنجا به صورت دریاچه ای زیرسطحی جمع می شوند.

با اینکه خبر جدید کشف بسیار مهمی به حساب می آید، اما باز هم به دلیل سطح تابش های پرتو زا، مریخ نمی تواند محل مناسبی برای زندگی باشد. اما این اکتشاف شواهد بیشتری از این نکته را اثبات می کند که بیرون سیاره ما هم آب وجود دارد و همین یافته جدید می تواند دیدگاه ما نسبت به فضا و فراتر از آن را تغییر دهد.

gooyait - Technobuffalo



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون