***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
۶ اردیبهشت؛ تولد آرنو الن پنزیاس رادیو اخترشناس سرشناس آمریکایی

۶ اردیبهشت؛ تولد آرنو الن پنزیاس رادیو اخترشناس سرشناس آمریکایی
يكشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 10:21 | شاخه : | منبع : زومیت | 7472 بازدید | 0 دیدگاه
۶ اردیبهشت؛ تولد آرنو الن پنزیاس رادیو اخترشناس سرشناس آمریکایی
آرنو الن پنزیاس رادیو اخترشناس سرشناس آمریکایی

شهرت وی به کشف تابش زمینه کیهانی باز می‌گردد که کمک بسیاری به توسعه نظریه انفجار بزرگ یا مهبانگ کرده است.

۲۶ آوریل سال ۱۹۳۳ آرنو الن پنزیاس در شهر مونیخ آلمان و در یک خانواده یهودی متولد شد. بخاطر فعالیت حزب نازی آلمان در همان اوایل به انگلستان فرستاده شد و سپس با شروع جنگ جهانی دوم به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد.

پنزیاس در سال ۱۹۵۱  توانست از دبیرستان فنی بروکلین فارغ التحصیل شود. وی سپس وارد کالج شهر نیویورک شد و در رشته‌های شیمی و فیزیک به تحصیل پرداخت. پنزیاس در سال ۱۹۵۴ فارغ التحصیل شد و به ارتش پیوست و مدت ۲ سال در واحد رادار ارتش آمریکا خدمت کرد که این تجربه علاقه‌ی وی را به امواج رادیویی افزایش داد.

بعد از دوره‌ی خدمت در ارتش به دانشگاه کلمبیا رفت تا تحصیلات در رشته‌ی فیزیک و به خصوص در حوزه‌ی امواج رادیویی را ادامه دهد. در آزمایشگاه دانشگاه کلمبیا به شدت روی امواج رادیویی به تحقیق پرداخت. در این دوران وی زیر نظر دکتر چارلز تاونز فعالیت می‌کرد که بعدها موفق به کشف میزر شد.

پنزیاس سرانجام در سال ۱۹۶۲ توانست از دانشگاه کلمبیا با مدرک دکترا فارغ التحصیل شود. بعد از پایان دوره‌ی دکترا به لابراتوار تحقیقاتی و معروف بل رفت و در آنجا نیز به تحقیقات خود در خصوص امواج رادیویی ادامه داد و به اخترشناسی نیز علاقه‌مند شد. مهمترین کشف دکتر آرنو الن پنزیاس نیز به همین دوران باز می‌گردد که موفق به کشف تابش زمینه کیهانی یا CMB شد. در علم کیهان ‌شناسی تابش زمینه‌ی کیهانی، تابشی الکترومغناطیسی است که سراسر کیهان را پوشانده ‌است و بیشینه‌ی این تابش در محدوده‌ی ریزموج با بسامد ۱۶۰GHz و طول موج ۱٫۹mm است. کیهان ‌شناسان تابش زمینه کیهانی را بهترین شاهد برای نظریه مهبانگ یا انفجار بزرگ می‌دانند.

دکتر پنزیاس به موجب همین کشف در سال ۱۹۷۷ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

zoomit



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون