*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان

بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان
يكشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 15:01 | شاخه : | منبع : گویا آی تی | 5324 بازدید | 0 دیدگاه
بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان
رصدخانه خرس بزرگ

پروژه ی بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان در سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد و در برنامه ی رصد اعماق فضایی قرار می گیرد.

(DKIST) بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان که هزینه ی آن ۳۴۴ میلیون دلار می باشد و هدفش تصویر برداری از سطح خورشید با جزییات بی سابقه است تا سال ۲۰۱۹ تکمیل و به بهره برداری می رسد.

دانشمندان با استخراج داده هایی از این تصاویر، می توانند جزییات دقیق و بی سابقه از سطح فیزیکی خورشید را مورد ارزیابی قرار دهند.

طی ماه‌های گذشته، ساخت تلسکوپ قدرتمند به مرحله ی جدیدی وارد شد. کنسرسیومی که از ۸ دانشگاه بریتانیا و بنگاه های تجاری تشکیل شده است، همکاری خود را برای ساخت دوربین های قدرتمند و گران قیمت این تلسکوپ آغاز نمودند.

پس از تکمیل این پروژه، رصدخانه ی خورشیدی “خرس بزرگ” (Big Bear) که همان بزرگترین تلسکوپ خورشیدی فعلی جهان در کالیفرنیا می باشد و همچنین تلسکوپ خورشیدی اروپا که در حال ساخته شدن است، به کنار رفته و جای خود را به (DKIST) خواهند داد.

قطر آینه ی این تلسکوپ ۴.۲۴ متر خواهد بود و نکته ی جالب، ضخامت ۷۵ میلی متری آن می باشد. در صورتی که قطر آینه ی تلسکوپ خورشیدی در حال ساخت اروپا، ۴.۰۷ است.

قدرت تمرکز تلسکوپ (DKIST) برابر با بررسی مو شکافانه ی خطوط یک سکه از فاصله ی ۱۰۰ کیلومتری می باشد.

طبق گفته ی مهندسان این پروژه، هدف از ساخت (DKIST) فقط خیره شدن به خورشید نیست، بلکه توسط این تلسکوپ می توان اندازه گیری هایی با سرعت بالا از فعالیت خورشید داشت.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون