***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آیا ماموریت ماهواره‌ی فجر ناموفق بوده است؟

آیا ماموریت ماهواره‌ی فجر ناموفق بوده است؟
يكشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 07:53 | شاخه : | منبع : خبرآنلاین | 2774 بازدید | 0 دیدگاه
آیا ماموریت ماهواره‌ی فجر ناموفق بوده است؟
ماهواره بر سفیر امید
13بهمن ماه سال گذشته ماهواره ی فجر به فضا پرتاب شد اما در ششم اسفندماه سقوط کرد ولی این به معنای شکست در ماموریت نیست.

به غیر از دلایل مختلفی که منجر به شادمانی همگانی بخاطر موفقیت در پرتاب ماهواره بود، موفقیت ماهواره فجر می توانست در ارتقای مداری در جهت ارسال ماهواره‌های سنگین‌تر و کاربردی آینده برای کشور  یک گام بسیار مهم به شمار آید.

علاوه بر آن، علاقه ی زیادی برای مشاهده اولین علائم موفقیت اولیه در ارتقای مداری ماهواره فجر داشتیم. به دلیل همین علاقه   لحظه‌ به‌ لحظه به صورت آنلاین تغییر اعداد نقاط اوج و ارتفاع مدار وحضیض مداری در پایگاه‌های اینترنتی معتبر بررسی می کردیم. این پایگاه اینترنتی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بود به صورتی که فرض کردیم در ارتقای مداری اتفاق مثبتی رخ داده و به این نکته که با شرایط فنی موجود با چنین اختلافی در دو روز تقریباً امکان ارتقای مداری امکان‌پذیر نیست، توجه کافی نکردیم.

طبق نتایج گرفته شده احتمال می رود که ماهواره فجر در ارتقای مداری نوعی موفقیت اولیه داشته است و بعد از آن بود که تیتر یادداشت «ویژگی‌های فنی ماهواره فجر» به «موفقیت اولیه ماهواره فجر در ارتقای مداری» تغییر یافت. حدود چند ساعت پس از انتشار این مطلب، عدد ارتفاع حضیض مداری ماهواره فجر اصلاح گردید. درست است که برای شکست پاداشی نیست و هیچ شکستی جز آن‌هایی که پلی برای موفقیت‌های آینده بوده در تاریخ ثبت نشده است اما طبق داستان توماس ادیسون که در مورد شکست پل موفقیت است، ادیسون به طراحی و ساخت لامپ برقی پرداخت ولی این دانشمند ۱۰۰ بار شکست خورد تا به موفقیت رسید حتی شکسپیر اعتقاد دارد «موفقیت‌هایی که نصیب بشریت شده، عمدتاً در میان تحمل و شکیبایی بوده است» و غیر از این هم نیست.

برخلاف ادیسون خیلی از ما ها از شکست خوردن اجتناب می‌کنیم و همش نگران این هستیم که شکست نخوریم چون هدفمان پیروز شدن است ولی این طرز فکر کردن مثل خیلی چیز های دیگری که در مورد آن‌ها اشتباه فکر می‌کنیم، نادرست است و خیلی از این طرز فکر ها کمبود طلقی می شود در حالی که انسان با اشتباه کردن حقیر نمی شود بلکه شکست مقدمه ی پیروزی است.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون