***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آشنایی با نابودگرهای فضایی

آشنایی با نابودگرهای فضایی
شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 22:15 | شاخه : | مترجم : امید کریم پناه | 10607 بازدید | 0 دیدگاه
آشنایی با نابودگرهای فضایی
یک سیاه چاله در حال بلعیدن یک ستاره

سیاه چاله ناحیه ای از فضا است که تجمع جرم در آن آنقدر زیاد است که اشیا نزدیک به آن هیچ راهی برای گریز از کشش گرانشی آن ندارند، از آنجا که در حال حاضر بهترین نظریه در مورد گرانش نظریه نسبیت انیشتین است.
برای درک نسبی سیاه چاله ها باید از برخی از نتایج این نظریه استفاده کرد. در این مقاله در نظر گرفته ایم که یک مقایسه جالب از اندازه و جرم سیاه چاله ها را برایتان در نظر گرفته ایم.

زمانی که انیشتین نظریه نسبیت را توسعه داد متوجه یک پدیده عجیب در معادلات شد، این پدیده می تواند زمان را متوقف کند، گرانش فوق العاده زیادی دارد و حتی قادر است فضای اطراف خودش را نیز نابود کند؛ او نمی خواست باور کند که این پدیده در حقیقت هم می تواند رخ دهد! می بایست مکانیزمی وجود می داشت که از رخ دادن آن جلوگیری کند، اما مکانیزمی برای جلوگیری وجود نداشت، واقعیت حتی عجیب تر از تخیلات بود.

به هر حال آن پدیده ها پیدا شده است و ما می دانیم که بسیار زیاد هستند؛ هر ماده ای می تواند یک سیاه چاله باشد در حالیکه شما آن را با شعاع واقعی آن فشرده کنید. اگر شما اندازه خورشید را به یک شهر کوچک تبدیل کنید آن به یک سیاه چاله تبدیل می شود و یا اینکه زمین را به اندازه یک بادام هندی کوچک کنید، سیاه چاله XTA-J5001650 به اندازه شهر منهتن است که جرمی برابر سه تا چهار برابر جرم خورشید را داراست با اینکه یکی از کوچکترین سیاه چاله هاست اما می تواند جهان های زیادی را نابود کند!

سیاه چاله M82X1 به اندازه سیاره مریخ است، اما بیش از ۱۰۰۰ برابر جرم خورشید جرم دارد! جالب است که بدانید این سیاه چاله تنها یک سیاه چاله با سایز متوسط است.

سیاه چاله خوشه  اونیکس در منظومه شمسی یک سیاه چاله عظیم به اندازه ۲۰ میلیون برابر خورشید جرم دارد! شگفت انگیز است که این سیاه چاله فقط یکی از سیاه چاله های عظیمی است که در جهان هستی وجود دارد.

در حال حاضر کشف شده است که جهان هستی تعداد زیادی از این سیاه چاله ها را دارد و آن ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری کهکشان ها دارند، بیشترشان یک سیاه چاله در مرکز خودشان جای داده اند، بطور مثال کهکشان ما بیش از چهار میلیون برابر جرم خورشید در اطراف خود سیاه چاله در مرکزش جای دارد. در واقع باید گفت که بدون وجود سیاه چاله ها ما هم وجود نداشته ایم!

منبع: spaceanswers - itradar.ir



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون