***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
تفاوت نگاه به آسمان با چشم و دوربین

تفاوت نگاه به آسمان با چشم و دوربین
يكشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 10:01 | شاخه : | مترجم : سلمان صحافی | 42104 بازدید | 1 دیدگاه
تفاوت نگاه به آسمان با چشم و دوربین
آنچه دوربین عکاسی در مقایسه با چشم غیرمسلح انسان قادر به ثبت از آسمان شب است!

قطعاً عکس‌های بسیاری از آسمان شب و ستارگان دیده‌ایم که با تکنیک «نوردهی طولانی» یا همان «Long Exposure» ثبت شده‌اند. اگر خودتان تا به حال چنین عکس‌هایی ثبت نکرده‌ باشید، احتمالاً مثل من تصور می‌کنید که عکاس هنگام گرفتن عکس هرآنچه در عکس می‌بینیم را همانگونه دیده است. اما به واقع اینطور نیست و بسیاری از چیزهایی که در عکس ثبت می‌شوند اصلاً توسط چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند.

عکاسی با نام مستعار «inefekt69» سعی کرده است به این سوال پاسخ دهد که عکاس هنگام گرفتن یک عکس از آسمان شب، خود آن را چگونه می‌دیده است. وی برای عکاسی به منطقه «پیناکل» در غرب «استرالیا» رفته و در شرایطی که آلودگی نوری کمی در آن منطقه بود عکس زیر را ثبت کرده است.

منظر آسمان با دوربین
منظر آسمان با دوربین

این عکس با دیافراگم f/2.8 و حساسیت ISO 3200 گرفته شده و نوردهی آن ۳۰ ثانیه به طول انجامیده است. وی پس از ثبت و اعمال ویرایش‌های رایج بر آن نتیجه بالا را به عنوان عکسی از آسمان شب منتشر کرد و سپس با کار کردن بر روی نسخه RAW عکس و بالا بردن کنتراست آن و کم کردن نور کلی آن، ویرایش دیگری از این عکس را منتشر کرد و اعلام کرد که خود او در آن صحنه، آسمان را اینگونه می‌دیده است.

منظر آسمان با چشم غیر مسلح
منظر آسمان با چشم غیر مسلح


همانطور که می‌بینید طیف وسیعی از ستارگانی که نور ضعیفی دارند توسط چشمان وی دیده نشده‌اند و رنگ‌هایی که توسط دوربین ثبت شده‌اند نیز بسیار ضعیف هستند. چشم انسان در نور کم توانایی کم‌تری دارد و قادر به درک کامل رنگ‌ها نیست.

در واقع می‌توان اینطور گفت که در نورهای بسیار ضعیف، چشم انسان عملاً عملکردی سیاه و سفید دارد. از طرفی دیگر می‌توان اینگونه برداشت کرد که «گستره نوری» یا همان «داینامیک رنج» چشم انسان در نورهای ضعیف بسیار پایین است و با وجود ستاره‌های درخشان، قادر به دیدن ستاره‌هایی با نور ضعیف نیست.

اینجاست که باید قدردان زحمات همه کسانی باشیم که در اختراع و گسترش و پیشرفت عکاسی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند. اگر عکاسی نبود، قطعاً ما از دیدن زیبایی‌های آسمان شب محروم بودیم.

منبع: farnet.ir - petapixel.com



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مسعود
(مهمان)
شنبه 31 تیر 1396 - 17:35

سلام
من یه منجم آماتور نیستم ولی از بچگی عاشقانه به آسمان شب نگاه می کنم و هیچ گاه از دیدن این همه زیبایی سیر نشدم و همیشه این برای من سوال بود که چرا در مکان هایی که آلودگی نوری فوق العاده کم بود وقتی به آسمان نگاه می کنم آسمان را مانند این عکس ها رنگی نمی بینم همیشه فکر می کردم که عکس های موجود ویرایش شده اند و تنها عکس هایی که با تلسکوپ و فیلتر های رنگی ثبت شده اند به طور واقعی رنگی اند.
بابت این مطلب عالی از شما تشکر می کنم .

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون