***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آموزش عکاسی از ستارگان برای تازه‌کارها

آموزش عکاسی از ستارگان برای تازه‌کارها
شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 15:14 | شاخه : | مترجم : سلمان صحافی | 48860 بازدید | 2 دیدگاه
آموزش عکاسی از ستارگان برای تازه‌کارها
30 ثانیه در f/2.8, ISO 1250

نویسنده: Phillip Van Nostrand

اگر فکر می‌کنید که این گونه عکاسی بسیار پیچیده و سخت است، باید بگویم که اندکی اشتباه می‌کنید. واقعیت آنست که با داشتن امکانات حداقلی این کار و اندکی گذاشتن وقت، می‌توانید به اندازه وسع خود از ستارگان عکاسی کنید. در این مقاله قصد داریم چند توصیه و ترفند و همچنین کلیاتی درمورد عکاسی از آسمان شب را به شما آموزش دهیم. پس با فرانت همراه باشید.

چه چیز‌هایی لازم داریم؟

قطعاً امکاناتی برای گرفتن عکس از ستارگان لازم است. اما اینجا چیزهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با داشتنشان قطعاً به نتیجه بهتری خواهید رسید:

۱ . دوربین فول فریم؛ برای داشتن گستره حساسیت (ISO) بیشتر

۲ . لنز فیش‌آی؛ برای ثبت پهنه وسیع‌تری از آسمان در عکس

۳ . سه پایه؛ برای ثابت ماندن دوربین در نوردهی‌های طولانی

بدون داشتن این امکانات هم می‌توانید از آسمان شب عکاسی کنید، اما قطعاً در کیفیت کارتان تاثیر خواهد گذاشت. البته بدون سه پایه می‌توان گفت که تقریباً غیرممکن است و با نداشتن لنز فیش آی کمی کار سخت می‌شود، اما با نداشتن دوربین فول فریم می‌توان کنار آمد.

25 ثانیه در  f/2.8, ISO 1600
2.8, ISO 1600

تنظیمات دوربین چگونه باشد؟

عکسی که در بالا می‌بینید با این تنظیمات گرفته شده‌است؛ دیافراگم f/2.8 ، سرعت شاتر ۲۵ ثانیه و حساسیت (ISO) ۱۶۰۰ . تقریباً با این تنظیمات به چنین عکسی دست پیدا خواهید کرد.

تذکر : عکس از آسمان شب، درحالی که ماه کامل و یا حتی نیمه ماه در قاب است امکان پذیر نیست. به صورت کلی نباید هیچگونه منبع نوری‌ای قدرتمند‌تر از ستارگان در قاب وجود داشته‌باشند. از سویی دیگر باید در محلی عکاسی کنید که به میزان لازم از شهر فاصله داشته‌باشد. نزدیکی به شهر باعث تاثیر نور آن بر عکس می‌شود که اصطلاحاً به این مساله «آلودگی نوری» می‌گویند.

25 ثانیه در  f/2.8, ISO 1600
2.8, ISO 1600

چرا باید تنظیمات دوربین اینگونه باشد؟

مهم‌ترین قسمت تنظیماتی که گفته شد، سرعت شاتر است که نباید کند‌تر از ۲۵ ثانیه باشد. سرعت کند‌تر باعث ثبت حرکت ستارگان (در اصل گردش زمین) در عکس می‌شود. ثبت حرکت ستارگان در عکس، گونه دیگری از عکاسی است که با این گونه که ما درحال بحث درباره آن هستیم متفاوت است. پس اگر قرار باشد با سرعت شاتری بین ۱۵ تا ۲۵ ثانیه عکاسی کنید، نیاز به جبران کمی نور هستید. بازترین دیافراگمی که با لنزهای فیش‌آی به آن دست خواهید یافت f/2.8 است که در این صورت همچنان نور برای ثبت عکس شما کافی نخواهد بود. اینجاست که پای حساسیت (ISO) به بحث باز می‌شود، تا به نوردهی عکس کمک کند. با داشتن دوربین دوربین فول فریمی مانند Canon 5D MK III یا Nikon D800 ، به راحتی می‌توانید حساسیت دوربین را تا ۲۰۰۰ بالا ببرید و اثر آنچنانی‌ای از نویز در عکس نبینید. در ادامه بحث نحوه کم کردن نویز در لایت روم را آموزش می‌دهیم.

ویرایش عکس در لایت‌روم

من همیشه عکس‌هایم را در لایت‌روم به صورت گسترده‌ای ویرایش و روتوش می‌کنم. من معمولاً بیش از یک پله نوردهی را در لایت‌روم افزایش داده و از کاهنده نویز (Noise Reduction) برای از بین بردن نویزهای رنگی ناخواسته که هنگام استفاده از مقادیر حساسیت بالا ایجاد می‌شود استفاده می‌کنم. عکسی که در زیر می‌بینید یکی از عکس‌هایی است که آن را پس از ثبت توسط لایت‌روم ویرایش کرده‌ام.

25 ثانیه در  f/2.8, ISO 1600

و حالا تنظیماتی که در لایت روم برای ویرایش این عکس به‌کار گرفته‌ام می‌بینید.


۱ . در قسمت اول می‌بینید که مقادیر سفیدی (whites) را به میزان +۴۶ افزایش داده‌ و مقادیر سیاهی (blacks) را به -۵۲ کاهش داده‌ام. من قصد داشتم که بین درخشش ستارگان و تاریکی آسمان کنتراست شدیدی ایجاد شود و این کار برای رسیدن به این هدف بهترین روش است. بالا بردن مقدار وضوح (clarity) به میزان +۵۵ نیز به همین دلیل است. از طرفی میزان غلظت رنگ‌ (saturation) را نیز افزایش داده‌ام تا رنگ ستارگان به بهترین شکل خود نمایش داده شود.

۲ . در قسمت دوم می‌بینیند که اندکی وضوح عکس را از طریق پنل sharpening افزایش داده‌ام تا ستارگان برجسته‌تر به‌نظر بیایند. از طرف دیگر از پنل کاهنده نویز (Noise Reduction) استفاده کرده‌ام تا نویزهایی که به دلیل بالا ببردن وضوح ایجاد شده‌اند از بین بروند و به همین دلیل بخش رنگ (color) همین پنل را نیز افزایش داده‌ام.

نکات حرفه ای

در این قسمت با معرفی پنل split toning و نحوه کار با اسلایدرهای آن، به شما نشان می‌دهم که چگونه می‌توانید جلوه‌ای جادویی و البته حرفه‌ای به عکس خود ببخشید. در قسمت پایینی آسمان در عکس، ته مایه‌ای فیروزه‌ای رنگ مشاهده می‌کنید که این رنگ با بالا بردن اسلایدر رنگ در قسمت سایه‌ها (Shadows) ایجاد شده‌است.

همچنین می‌توانید با کم و زیاد کردن اسلایدرهای temperature و Hue تاثیرات رنگی متفاوت و جذابی بر روی عکس خود بگذارید. در نمونه پایین تاثیر سه روش اعمال temperature و Hue را بر روی عکس مشاهده می‌کنید.

نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که ستارگان و آسمان شب را به عنوان زمینه عکس خود قرار دهید و درپیش‌زمینه و یا اطراف قاب از درخت، کوه، خانه و یا هر آبجکت دیگری استفاده کنید. این باعث ایجاد جلوه‌ای جذاب‌تر در عکس شما شده و آسمان را ملموس‌تر جلوه می‌دهد.

در پایان پیشنهاد میکنم از محل قرارگیری کهکشان راه‌شیری مطلع شوید و سعی کنید کمی آن را بشناسید. خوشبختانه به لطف اپلیکیشن‌هایی که به راحتی در دسترس هستند، رسیدن به این منظور کار سختی نیست.

منبع:  farnet.ir -  digital-photography-school.com



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

پرستو
(مهمان)
چهارشنبه 14 امرداد 1394 - 12:54

سلام ، خیـــــــلی ممنون از آموزش ساده و کاربردی شما

یه سوال ...
چرا لوگوی انجمن انقد مبتدیانس ؟؟؟
طراحان جوانی داریم که میتونن لوگوی خیلی زیبا و در خوری برای انجمن طراحی کنن
روابط عمومی
(مهمان)
چهارشنبه 14 امرداد 1394 - 19:57

دوست آسمانی؛ ضمن سلام و سپاس از اين ارتباط و اظهار نظر جنابعالی، تعبير مبتديانه برای لوگو انجمن نجوم آماتوری ايران صرفا نظر جنابعالی است، ما اعتقاد داريم اين لوگو ساده اما در عين حال پر محتواست.
در لوگو اين مركز كشوري"شير" به عنوان نماد امرداد ماه كه سالروز تاسيس اين مجموعه با فعاليت مستمر 15 ساله است. البته شير نشانگر قدرت، توان و بسياری از مفاهيم مثبت ديگر نيز می تواند باشد. در يال شير"مهر تابان" يادآور آخرين خور گرفت قرن بيستم است، كه حركت نويِی در زمينه نجوم آماتوری اين مرز پرگهر را رقم زد. به همين سادگی
در عين حال از طراحيهای شما و دوستانی كه از ايشان ياد كرده ايد بطور قطع استقبال خواهيم كرد. با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون