***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
نیم نگاهی به رویت هلال در روز

نیم نگاهی به رویت هلال در روز
جمعه 6 شهریور 1388 - 02:30 | شاخه : | 2732 بازدید | 0 دیدگاه

فرارسیدن روزهای پایانی ماه شعبان تب رویت هلال در کشورمان را مطابق سنوات  گذشته بالا می برد و گروههای رصد گر تلاش خود را جهت استهلال در اقصی نقاط کشور آغاز می نمایند. گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران
نیز ،از این قاعده مستشنی نبوده وبا توجه به شرایط هلال در روز جمعه 30/05/1388 و احتمال بسیار برای رویت آن حتی با چشم غیر مسلح در نواحی جنوبی کشور ،از موقعیت فوق جهت انجام کار پژوهشی " هلال در روز " بهره برد ، لذا با توجه به پارامترهای خاص هلال اعم از مکث کم وارتفاع کم هلال در لحظه غروب خورشید و احتمال مواجهه با غبار غلیظ ، تلاش بر رویت هلال در خلال روز هدف قرارگرفت. درنتیجه گروه رویت متشکل ازآقایان مهندس عتیقی، محمد شریفی ،سیدجواد پورایوانی و محمد علی حدادها، صبح جمعه مورخه مذکور از محل انجمن به رصدگاه که سایت مخابرات طالقان بود حرکت کرد واز ساعت 14 الی 20:3در محل رصدکه در ارتفاعات طالقان قرار داشت مستقر و به فعالیت علمی خود پرداخت .

ابزارمورداستفاده:یک دستگاه تلسکوپ 1اینچ  Meade مجهز به جستجوگر رایانه ای بعلاوه یک دستگاه تلسکوپ APO Meade   مجهز به ردیاب   Vixen Sphenixبود تا در صورت شکار هلال از آن عکس تهیه شود. این امکانات همراه با سایر تجهیزات مورد نیاز اعم از GPS و... در اختیار گروه بود.

شرح فعالیت: پس از انجام محاسبات دقیق، به دو روش اتوماتیک ( Goto) و دستی (سمت ارتفاعی ) چندین مرتبه  در زمانهای از پیش تعیین شده موقعیت هلال را در منظر چشمی تلسکوپ قرارداریم ، لیکن علیرغم دقت بسیار و استفاده از چشمی ها و فیلترهای مختلف ، هلال بصورتی که بتوان با قطع و یقین در مورد آن اعلام نظر نمود رویت نشد.

وازآنجاکه محاسبات وتنظیمات دقیق( محاسبات چند باره و ابزار قدرتمند) ما رادر رویت هلال فوق با طول کمان و فاز نسبتا" بالا به توفیقی نرساند، این سئوال اساسی را در ذهن این گروه و اساساً پژوهشگران رویت هلال ایجاد می کند که آیا عملا"رویت هلال های جوان در روز(بدون در نظر گرفتن روشهای آشکارسازی رایانه ای!) امکان پذیراست؟ چرا که چنین هلالی با جدایی و سایر ضوابط مناسب توسط اکثریت گروههای مجرب در کشور رویت نشد و برآن شدیم تا ازگروههای رویت که موفق به مشاهده این هلال در رمضان امسال و سنوات قبلی شده اند تقاضا نماییم تا مستندات خود را در صورت تمایل به این گروه ارایه نمایند .

با این حال علیرغم عدم توفیق دررویت هلال در روز و مشاهده غبار بسیار غلیظ در افق غرب ( 4 درجه غبار غلیظ و2 درجه غبار رقیق ) که تا آن روز بنده دراین منطقه مشاهده نکرده بودم، تلاش خود را برای شکار هلال در لحظه غروب خورشید تا غروب ماه نیز ادامه دادیم که متاسفانه هلال رویت نشد.      

 پس از تهیه این گزارش، از طریق رصدگران برخی کشورهای همسایه نیز با خبر شدیم که موفق به رویت این هلال در شامگاه جمه 3امرداد نشده اند.      
                                                                                محمد شریفی

                                                     عضو گروه       

 
 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون