***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
کائنات زاییده یک سیاه چاله عظیم است؟

کائنات زاییده یک سیاه چاله عظیم است؟
چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 10:27 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 10724 بازدید | 0 دیدگاه
کائنات زاییده یک سیاه چاله عظیم است؟
افق رویداد سیاه چاله ها - نقطه ای بدون بازگشت برای هرآنچه که در دام آن بیفتد - یک سطح کروی است.در جهان ماورایی ابعادبزرگ سیاه چاله میتواند یک افق رویداد ۳بعدی داشته باشد، که میتواند یک جهان جدید رابمانند خودش خلق کند.

آیا زمان آن رسیده با نظریه بیگ بنگ خداحافظی کنیم!

کیهان شناسان گمان میکنند که جهان هستی از پرتاب ذرات حاصل از برخورد یک ستاره ۴بعدی با یک سیاه چاله شکل گرفته است - این نظریه ایست که کمک میکند بفهمیم چرا کیهان از تمام زوایا یکپارچه ست.
نظریه معقول انفجار بزرگ به ما نشان میدهد که جهان، از انفجار یک نقطه چگالی بینهایت پدید آمده است.
اما هیچکس نمیداند که چه چیزی باعث این انفجار شده - متاسفانه قوانین فیزیک نمیتوانند به ما بگویند که در آن لحظه چه اتفاقی افتاده است.

توضیح اینکه چگونه انفجار بزرگ، جهانی را با دمایی تقریبا یکنواخت پشت سر گذاشته کمی مشکل است، زیرا به نظر نمیرسد که زمان کافی برای زایش کیهان، با درجه حرارتی متعادل، وجود داشته است.

طبق نظر برخی کیهان شناسان، توضیح قابل قبول برای این یکپارچگی اینست که: به محض شروع انفجار، مقداری انرژی ناشناخته، جهان تازه را با سرعتی بیش از سرعت نور منبسط و حجیم ساخته است.  به این ترتیب، یک جرم کوچک با دمایی تقریبا یکنواخت میتوانست به کیهان پهناوری که امروز ما میبینیم گسترش یابد. اما طبق گفته نیایش افشردی : انفجار بزرگ کاملا بی نظم بوده است.

طبق تحقیقات تیم افشردی: جهان 3بعدی ما بمانند یک پوسته یا دانه است که در خلاء کیهانی که دارای 4 بعد فضایی میباشد شناور است.

گروه افشردی دریافتند که اگر جهان توده، دارای ستاره های 4بعدی اش بود، برخی  از آنها میتوانستند متلاشی شده و سیاه چاله های 4بعدی را شکل دهند، درست بمانند ستاره های کنونی و بزرگ جهان هستی: در ابتدا بمانند یک سوپرنوا منفجر شده و سپس لایه های بیرونی خود را به بیرون پرت میکنند و در همان زمان لایه های درونی انها به داخل سیاه چاله فرو میریزند ...

در جهان ما یک سیاه چاله، با یک سطح کروی محسور شده است، که ما آنرا افق رویداد مینامیم. از آنجاییکه بطور معمول فضای سه بعدی برای ایجاد یک مرز درداخل یک سیاه چاله، یک جسم یا سطح دو بعدی را میگیرد، در جهان توده، افق رویداد یک سیاه چاله 4بعدی تبدیل به یک جسم 3 بعدی خواهد شد که ما آنرا هایپراسفیر ( ابر کره ) مینامیم.

طبق نظریه مولفین، جهان سه بعدی که ما در آن زندگی میکنیم ممکن است مانند یک پوسته باشد – و همانطور که دریافتیم این پوسته بصورت یک کیهان پهناور نمو یافته است. طبق صحبت افشردی: ستاره شناسان این میزان گستردگی را محاسبه کرده اند و طبق پیشبینی قبلی آنها، جهان هستی باید از انفجار بزرگ شکل گرفته باشد – اما این توهمی بیش نیست!

مدل اختلاف :

این مدل بطور طبیعی نشان میدهد که جهان ما منظم و یکپارچه است. ازآنجا که جهان توده 4بعدی، از زمانی بینهایت قبل تر تا به امروز موجود بوده، پس فرصت فراوانی برای به اعتدال رسیدن و یکنواخت شدن قسمتهای مختلف آن وجود داشته است.

بهرحال این تصور چندین ایراد دارد. اوایل سال گذشته، پلانک رصدخانه فضایی، متعلق به آژانس فضایی اروپا، اطلاعاتی ترسیم کرد که نشاندهنده مقدار کمی نوسانات حرارتی در پس زمینه تابش (مایکروویو) کیهانی بود.  الگوهای مشاهده شده با نظریه و مدل انفجار بزرگ همخوانی داشت، اما مدل سیاه چاله حدود 4 درصد با مشاهدات پلانک انحراف داشت. امیدواریم که این اختلاف را بفهمیم.

با وجود این عدم تطابق، پروفسور دی والی بخاطر این راه هوشمندانه که این تیم برای رد کردن نظریه بیگ بنگ انجام دادند از آنها قدر دانی کرد. طبق صحبتهای ایشان: تک روی اساسی ترین مشکل در کیهان شناسی است، آنها تاریخی را دوباره نوشتند که ممکن بود ما هیچگاه با آن مواجه نشویم. با وجود اینکه نتیجه پلانک، تورم (انبساط جهان) را تایید کرده بود، اما آنها سوالی فراتر داشتند: چطور این انبساط رخ داده است؟

مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون