»
»
»
به استقبال هفته جهانی آسمان تاریک

به استقبال هفته جهانی آسمان تاریک
يكشنبه 23 فروردین 1394 - 21:52 | شاخه : | نويسنده : روابط عمومی | 9656 بازدید | 0 دیدگاه
به استقبال هفته جهانی آسمان تاریک

هفته جهانی آسمان تاریک از دوشنبه24 فروردین 94 برابر با 13 آوریل 2015 آغاز می شود و تا روز یکشنبه 30 فروردین(19 آوریل) ادامه خواهد داشت.  در این مناسبت که با روزهای پایانی ماه قمری انطباق دارد، مردم و مسئولین در هر کشوری نورهای اضافه و چراغهای فضاهای آزاد را خاموش می کنند تا همگان از مشاهده آسمان لذت ببرند.

تاریخچه این مناسبت بین المللی به سال ۲۰۰۲ میلادی باز می گردد که ایده این حرکت در ایالات متحده ارائه و ابتدا به صورت یک گام داخلی انجام و به مرور با پیوستن کشورهای مختلف، این حرکت به یک گام بین المللی تبدیل شد؛ هر چند که ضرورت پرداختن به این مهم از سالیان قبل نیز احساس و در کشورهای مختلف بصورت مقطعی نسبت به خاموش کردن برق شهرها اقدام کرده اند. بطور نمونه در سال ۱۳۶۵ خورشیدی که زمان ظاهر شدن دنباله دار هالی در آسمان بود، شهردار رم در ایتالیا مقرر کرد تا به همین مناسبت نورهای سطح شهر را به مدت کوتاه خاموش کنند و از این طریق مردم در آن زمان به راحتی توانستند این جرم جذاب آسمانی را در آسمان مشاهده کنند.

تا کنون علیرغم آنکه این مناسبت جهانی وجود داشته ولی در ایران برنامه خاموشی بدین منظور صورت نگرفته است، در این راستا انجمن نجوم آماتوری ایران مکاتباتی با مسئولین ذیربط انجام داده و خواستار تاریکی حداقل پنج دقیقه ای در یکی از شب های هفته آسمان تاریک است تا مردم بتوانند از آسمان و زیبایی هایش لذت ببرند.

در حقیقت یکی از آلودگی ها، برای چشم انسان و حتی سایر موجودات از جمله پرندگان در شهرها، آلودگی های نوری هستند که این آلودگی ها آرامش را از انسان و موجودات زنده سلب می کند. همچنین نورهای آزار دهنده بر روی انسان اثرات مخربی می گذارد و از سوی دیگر اتلاف انرژی زیادی در نور پردازی نامناسب را نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط جهان شاهد هستیم.

با وجود چراغ های روشنایی سطح شهر، بوستان ها و نور پردازی معابرعمومی نمی توان اجرام آسمانی را به وضوح در آسمان دید به گونه ای که می توان گفت، این نورپردازیهای غلط، آسمان را از نظر نوری آلوده کرده اند. از این رو مناسبت هفته جهانی آسمان تاریک می تواند زمان خوبی برای دیدن اجرام آسمانی و آغاز حرکتی برای بهینه سازی روشنایی معابرعمومی و پارکها باشد.

چاره این مشکل نیز آن است که با طراحی و بکارگیری چراغهای مناسب در مکانهای عمومی و نورپردازی غیرمستقیم بناها، ضمن با شکوه تر دیده شدن آثار تاریخی و دیدنی، عاملی برای جلوگیری از اسراف و هدر دادن انرژی باشیم.

این مناسبت بهانه و مزیتی است تا نورهای سطح شهر بصورت خیره کننده به سمت چشم شهروندان  نتابیده و با روشن کردن آسمان همراه نباشند تا به وضوح اجرام آسمانی قابل مشاهده باشند.

این مرکز کشوری بنا دارد پس از به نتیجه رسیدن مکاتبات با عوامل مختلف، ضمن دنبال کردن پیشنهاد بهینه سازی نور پردازی بناها و معابر عمومی به مسئولین ذیربط، به مدت پنج دقیقه در زمانی که مردم کمتر در سطح شهر در حال تردد هستند، برنامه خاموشی عمومی را اجرا کرده تا نگاه به اجرام آسمانی را هموطنان در پایتخت و در صورت امکان در سایر شهرهای بزرگ ایران عزیز تجربه کنند.

گروههای علاقمند از سراسر کشور می توانند با پیگیریهای لازم، برنامه های ترویجی را در این زمینه در شهر  خود به اجرا در آورند.  انجمن نیز ضمن انجام پشتیبانی های مورد درخواست ایشان، در این وبگاه آماده انعکاس این فعالیتها می باشد.

لینک وبگاه جها
نی برگزار کننده به همراه برنامه های امسال

لینک خبر در:

خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایسنا

روزنامه اطلاعات

جام جم آنلاین

نويسنده : روابط عمومی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون