***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
نگهبانان قطب شمال

نگهبانان قطب شمال
يكشنبه 23 فروردین 1394 - 11:04 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 11783 بازدید | 1 دیدگاه
نگهبانان قطب شمال
Sentinels of the Arctic Image Credit & Copyright: Niccolò Bonfadini

چه کسی از از قطب شمال محافظت می کند؟ با در نظر گرفتن تصویر بالا می توان گفت درختان عظیمی که با یخ و برف پوشیده شده اند. این عکس زمستان چند سال پیش در لاپلند فنلاند گرفته شده است. جایی که دمای هوا بسیار پایین تر از دمای انجماد بوده و برف همه جا را پوشانده است. مناظر سورئال گاهی اوقات بسیار عجیب هستند، به طور مثال وقتی که درختان معمولی زیر پوششی سفید از یخ و برف مخفی شده و ممکن است برای بعضی شبیه به نگهبانانی فضایی به نظر برسند. در پس زمینه تصویر و پشت این منظره غیرمعمول زمینی، با نمایی آشناتر مواجه هستیم: کمربند ناهید (یک مرز صورتی-قهوه ای رنگ در افق که سایه ی تیره ی زمین را از آسمان بالای آن جدا میکند. این پدیده جوی درست پیش از برآمدن یا فرونشستن آفتاب پدیدار می شود. دلیل این پدیده پراکنده شدن نور سرخ خورشید در جو می باشد –مترجم) که با طلوع آفتاب در پشت سر عکاس، قسمت تاریک آسمان را از بخش روشن آن جدا می کند. البته حالا که در فصل بهار هستیم، این درختان گرم شده و لاپلند منظره ای بسیار متفاوت با این عکس دارد.

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

احمد فتحی
(مهمان)
چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 00:45

ساعت زمین
ساعت زمین ، یک رُخ داد سازماندهی شده جهانی توسط صندوق جهانی طبیعت است که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال در همه کشورها برگزار می گردد.
در این ساعت تعیین شده « ساعت 20:30 الی 21:30 به وقت محلی شرکت کنندگان » همه خانواده های این کُره مسکونی با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاههای الکتریکی غیر ضروری به مدت یک ساعت به هدف اینکه آگاهی درباره تغییرات آب و هوائی و صرفه جوئی و مصرف محطاطانه الکتریسیته در جهان ابقاء شود ، در این حرکت همگانی شرکت می کنند.
این پیشنهاد اولین بار در سال 2007 توسط روزنامه « سیدنی مورنینگ هرالد » مطرح شد و که در پی آن 2/2 میلیون نفر از اهالی سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ ها و وسایل الکتریکی غیر ضروری خود کردند و به دنبال این اقدام سیدنی بسیاری از شهرهای دیگر جهان هم به این حرکت زیبا و حیات بخش پیوستند.
در ایران هم نخستین گرامیداشت ساعت زمین در سال 1390 و با خاموش کردن چراغ های برج میلاد انجام گرفت و در سال 1391 به همین مناسبت چراغ های سی و سه پل اصفهان و پل سفید اهواز را خاموش کردند و باز در سال 1393 ، تبریز ، اصفهان ، رشت و قم این حرکت را گرامی داشتند .
چهارمین حرکت ساعت زمین در تاریخ هشتم فروردین امسال برگزار شد که در پی آن بسیاری از شهرهای ایران اقدام به خاموش کردن چراغ های خود کردند.
ساعت زمین ، بزرگترین هم اندیشی این جمعیت هفت میلیاردی کُره زمین است تا از بطن آن دشمن خوش چهره و زیبا ولی بی رحم محیط زیست شان را بشناسند و پی به عامل پیری زود رس زمین در این یکصد ساله اخیر ببرند.
در دوران دبستان به ما می گفتند که توماس ادیسون مخترع برق است و دنیا مدیون نبوغ و خدمات اوست . آن روزها هنوز اسم مایکل فارادی به گوشم نخورده بود.
سر کلاس آقای گلچین انگشتم را گرفتم بالا :
ــ آغا با اجازه ... ادیسیسو « ادیسون » که میگن آدم خوبی بوده الان توی بهشته یا توی جهنم ؟! اگه توی بهشته چه جوری مسلمون نیس ، بُردنش بهشت؟!
و امروز بعد از نیم قرن که خدمات توماس ادیسون و سایر خدمتگزاران و نوع آوران برق را مرور می کنم ضمن ادای احترام به این نوابغ بزرگ ، نمی توانم کتمان کنم که اختراع برق و راه یافتن این پدیده شوم به زندگی مردم و وابسته کردن زندگی بشر به این اختراع مخرب ، ضربه هولناکی بر پیکر کُره زمین بود .
اثبات و آزمایش این ادعا ، آخرین شنبه ماه مارس هر سال وقتی که به مدت یک ساعت چراغ ها و وسایل الکتریکی همه شهرهای کُره زمین خاموش می شوند می باشد . در این ساعت اگر اکیپی از پژوهشگران و محققین در قطبین زمین مستقر باشند به وضوح و با تعجب خواهند دید که در این ساعت یاد شده ، شدت انوار شفق های قطبی به طرز بسیار زیادی فروکش می کند و به محض پایان وقت یکساعته و روشن شدن چراغها ، این انوار دوباره شدت می گیرند و افزون می شوند فقط کاش ساعت تعیین شده خاموشی به وقت محلی کشورها نبود و لحظه واحدی را در این روز برای خاموشی معین می کردند چرا که ساعات کشورهای مختلف بخاطر طول جغرافیائی مختلف با یکدیگر اختلاف زمانی دارند و باز ایکاش در این روز مهم و در این ساعت مهم ، نیروگاههای تولید برق سراسر جهان خاموش می شد آنوقت شدت فروکش کردن انوار شفق های قطبی دیدنی تر بود.
اگر این آزمایش اجرا شود و صحت آن بر مجامع علمی ثابت گرددآنوقت با دلایل علمی ادامه خواهم داد که عامل شدت یافتن زلزله ها ، گرم شدن هوای کُره زمین ، بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوسها و در کُل ، علت پیری زود رس کُره زمین در این یکصدساله اخیر فقط نیروگاههای تولید برق بیشمار کشورهای اروپائی و آمریکا بوده اند.
احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »




بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون