***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
وداع با سال 93، همراه با یک پدیده جذاب نجومی

وداع با سال 93، همراه با یک پدیده جذاب نجومی
دوشنبه 25 اسفند 1393 - 09:10 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 8246 بازدید | 0 دیدگاه
وداع با سال 93، همراه با یک پدیده جذاب نجومی

روز جمعه، بیست و نهم اسفند ماه1393، دقیقا یک روز قبل از آغاز سال نوخورشیدی 1394، خورشید گرفتگی یا کسوف رخ می دهد.

در خورشید گرفتگی ماه، مانع و سد راه نور خورشید به سمت زمین  می شود که بخشی یا تمام خورشید را می تواند بپوشاند، این  گرفت از ساروس 120 است، که شصت و یکمین گرفت از هفتادو یک گرفت این ساروس به شمار می رود.

این کسوف در اقیانوس منجمد شمالی « حدفاصل روسیه و گرینلند» به صورت کلی خواهد بود و در بخش های دیگری از قاره های آسیا، اروپا و افریقا به صورت جزیی است.

این خورشید گرفتگی در ایران هم به صورت جزیی اتفاق می افتد، البته در تهران گرفت خورشید به صورت جزئی و تنها یک درصد  سطح مهر تابان توسط ماه پوشیده می شود.

درصد این خورشید گرفتگی در بیست و نهم اسفند ماه در تهران آنقدر جزیی است که باید  با ابزاری مانند تلسکوپ و دیگر ابزارهای رصدی مجهز به فیلتر مخصوص رصد خورشید دیده شود. این خورشید گرفتگی بیشتر در نواحی شمال و دریای خزر و شمال غرب ایران یعنی آذربایجانهای شرقی و غربی و اردبیل  با درصد بیشتر (تا بیش از 12 درصد) دیده می شود.

این خورشید گرفتگی در ساعت 09:09  بوقت جهانی آغاز می شود و در  تهران ساعت 13 و 42 دقیقه آغاز  و تا 14 و 25 دقیقه به درازا می کشد.

در گرفتهای کلی خورشید؛ وضعیت جو این ستاره، میدان مغناطیس اطراف آن و شریط اجرام نزدیک تراز سیاره تیر(همچون دنباله دارها و سایر اجرام محتمل) به خورشید و... بررسی می شوند. خورشید گرفتگی کلی حداکثر می تواند 7.5 دقیقه به طول بیانجامد و طولانی ترین کسوف قرن 21 که سال 1388 رخ داد، در زمان گرفت کامل 06 دقیقه و 21 ثانیه به درازا کشید که گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران با تنی چند از متخصصین داخلی در همکاری با گروهی از اخترشناسان کشور چین برای بررسی این رویداد خاص، در سال جهانی ستاره شناسی اقدام نمود.

در پایان تاکید می نماید که هموطنان علاقمند به مشاهده این واقعه جذاب، برای حفاظت از چشمان خود باید در خورشید گرفتگی ها از عینک استاندارد و مخصوص رصد مهر تابان استفاده نمایند.  

گروه آموزش کاربردی

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون