*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
نقطه های روشن گیج کننده بر روی سیارک سرس

نقطه های روشن گیج کننده بر روی سیارک سرس
يكشنبه 17 اسفند 1393 - 21:00 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 20399 بازدید | 0 دیدگاه
نقطه های روشن گیج کننده بر روی سیارک سرس

در حرکت به سمت کمربند سیارکی، فضاپیمای Dawn متعلق به ناسا در حال رسیدن به سیارک سرس است.هر چند محققان پیش بینی می کردند که از اطلاعات به دست آمده شگفت زده شوند، اما اطلاعات جدید کاملا گیج کننده هستند. این فضاپیما اکنون بهترین تصاویری که تاکنون از سرس گرفته شده اند را ثبت می کند و این تصاویر دهانه ها و نقاط روشن رازآلودی را آشکار می کنند.

به گفته Chris Russell ، یکی از محققان پروژه Dawn ، دانشمندان به واسطه عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، از وجود مناطق روشن بر روی سرس اطلاع داشتند اما یافته های جدید نشان می دهند بر خلاف آنچه که پیش از این تصور می شد، این نقاط روشن باید بسیار کوچک باشند. با وجود به دست آمدن اطلاعات جدید اما ماهیت این مناطق روشن هنوز کشف نشده باقی مانده است.

فضاپیمای Dawn در 6 مارس به مداری به دور سرس وارد می شود تا ماموریتی را برای نقشه برداری و کمک به درک این سیارک شروع کند. زمانی که در پایان سال، این فضاپیما در پایین ترین مدار خود باشد، تصاویرش کیفیتی 800 برابر کیفیت تصاویر تلسکوپ هابل را خواهند داشت.

سیارک سرس، آنگونه که سال ها پیش از طریق تلسکوپ هابل دیده میشد.  Credit: NASA, ESA, J. Parker (Southwest Research Institute), P. Thomas (Cornell University), and L. McFadden (University of Maryland, College Park)
سیارک سرس، آنگونه که سال ها پیش از طریق تلسکوپ هابل دیده میشد. Credit: NASA, ESA, J. Parker (Southwest Research Institute), P. Thomas (Cornell University), and L. McFadden (University of Maryland, College Park)

Marc Rayman ، مدیر پروژه می گوید:«با وجود آنکه سرس در کمربند سیارکی قرار گرفته است، اما هیچ شباهتی به سایر سیارک ها ندارد.»

با قطری بیش از 960 کیلومتر در استوا و مساحت سطحی برابر با 38 درصد مساحت ایالات متحده امریکا (یا چهار برابر ایالت تگزاس)، و همچنین شکلی تقریبا کروی و دیگر عوامل، ستاره شناسان را مجبور کرده اند تا سرس را به عنوان "سیاره کوتوله" طبقه بندی کنند.

به گفته Rayman ، زمین به زودی با جهانی جدید و جذاب آشنا خواهد شد.

منبع :خبرنامه سازمان فضايي ايالات متحده(ناسا)

مترجم : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون