***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
قدر استاد نکو دانستن...

قدر استاد نکو دانستن...
چهارشنبه 6 اسفند 1393 - 15:38 | شاخه : | نويسنده : روابط عمومی | 21812 بازدید | 8 دیدگاه
قدر استاد نکو دانستن...
عکس یادبودی از برگزیدگان سال93 به همراه دیگر اساتید و دوستان برگزار کننده

گزارشی از همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی:

بار دگر انجمن نجوم آماتوری ایران با هدف ترویج دانش ستاره شناسی و تشویق دانشجویان و علم محوران، نکوداشتی به پاس قدردانی از اندیشمندان و بالاخص منجمین ادوار گذشته ایران همچون خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین اساتید و عالمان عصر حاضر در ایران، به پا داشت که گزارش آن به شرح ذیل می باشد :

راهنمایی میهمانان
راهنمایی میهمانان

از دقایقی قبل از ساعت 3 عصر علاقه مندان و دانشجویان به همراه اساتید به سالن همایش وارد و بروشور معرفی خواجه نصیر اثر جناب آقای دکتر چاووشی و برگه های نظرسنجی را دریافت می نمودند. تلاوت چندی از آیات قرآن مجید و پخش سرود ملی آغاز گر این برنامه علمی بود. در بخش نخست جناب آقای مهندس عتیقی مدیریت محترم انجمن نجوم آماتوری ایران به حاضران خیر مقدم عرض کرده وبا توجه به تقارن 5  اسفند با روز تولد استاد فقید پرفسور حسابی و  قرار داشتن در آستانه سالروز فوت استاد آلینوش طریان از این بزرگان یاد نمودند. ایشان در سخنانشان از چهره های علمی برتر امروز در نجوم و ستاره شناسی ایران ، یاد کردند و با ذکر شعری این مهم را یاد آور شدند که " قدر استاد نکو دانستن " ... همچنین مهندس عتیقی گزیده ای از زندگی استاد عالیقدر فیزیک ایران،خانم آلینوش طریان را برای جمع حاضر در سالن قرائت کردند و در ادامه نیز  با توجه به روز 5  اسفند، سالروز تولد پروفسور حسابی، با قرائت بخشی از زندگینامه و افتخارات، یاد استاد فقید را گرامی داشتند و  برای سلامتی استاد دکتر رضا عبدالهی پژوهشگر تقویم که به علت عارضه نتوانسته بودند در این مراسم شرکت کنند، از خداوند منان صحت و سلامتی آرزو نمودند، در ادامه از جناب آقای مهندس حسابی ، فرزند عالیقدر ایشان و همچنین جناب استاد چاووشی برای حضور در جمع هیئت پنل ، دعوت بعمل آوردند .


به احترام سرود ملی
به احترام سرود ملی





یادی از استاد آلینوش طریان که اعضای انجمن تا لحظه مرگ کنارشان بودند
یادی از استاد آلینوش طریان که اعضای انجمن تا لحظه مرگ کنارشان بودند


یاد ایام
یاد ایام

استاد عبدالهی به علت بیماری در کنارمان نبودند اما از ایشان یاد شد.
استاد عبدالهی به علت بیماری در کنارمان نبودند اما از ایشان یاد شد.



-  پخش اسلاید شو جهت معرفی استاد صیاد ، پدر رؤیت هلال ایران  تحت عنوان" راه عشق"

- قرائت رزومه استاد صیاد توسط جناب مهندس حسابی که در بخشی از آن به این نکته اشاره شد که ایشان در رشته ی ریاضی محض تحصیل کرده اند و از سال 1356 به رؤیت هلال ماه پرداختند و روی آن مطالعه نمودند . استاد صیاد 43 سال است در زمینه گاهشماری فعالیت علمی دارند.

-  سخنرانی  تاریخ تقویم استاد صیاد در ارتباط با "سیر پیدایی تقویم هجری خورشیدی" در این بخش ارایه شد.

ایشان در پاره ای از سخنانشان اشاره داشتند که در سال 1360 مقاله ای در ارتباط با تقویم هجری شمسی نوشتند که مورد نقد بسیاری قرار گرفت . ایشان در ادامه از افراد سرشناس و ریاضی دان و منجم عهد گذشته در ایران یاد کردند که تأثیر بسیاری در پیشرفت نوع تقویم در ایران گذاشتند ، که در آن بین می توان از افرادی چون ملا علی محمد اصفهانی ،بزرگترین منجم و ریاضی دان دوره قاجار و میرزا عبدالغفارخان ملقب به نجم الدوله ، نام برد که استاد صیاد از ایشان بعنوان پدر تقویم یاد کردند . ایشان در ادامه سخنرانی شان از سال 1264 بعنوان سال اختراع تقویم در ایران نام بردند و اینکه 7 سال پس از آن نجم الدوله تصمیم به بنیانگذاری تقویم واقعی گرفت و در آن بجای استفاده از نام 12 برج فلکی، از ماههای حقیقی استفاده نمود .

پس از سخنرانی اصلی، جناب آقای مهندس حسابی با بیانی شیوا، خاطراتی از مرحوم پروفسور حسابی، پدر بزرگوارشان بیان نمودند و از استاد صیاد و مفاخر امروز تجلیل کردند.

سخنان کوتاه مهندس حسابی در مورد ارزش تکریم عالم

سخنان کوتاه مهندس حسابی در مورد ارزش تکریم عالم

-  نمایش کلیپهایی از عکاسی نجومی جناب آقای فرشید عاملی، عکاس نجومی و عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران  همراه با موسیقی جذاب، حاضران همایش را به وجد آورد.

با توجه به ترک پنل توسط مهندس حسابی، از استاد سرفراز غزنی، برای پیوستن به اعضای هیئت پنل دعوت بعمل آمد و کلیپی از گزیده فعالیتهای علمی این استاد پیشکسوت با 70 سال فعالیتهای علمی ترویجی در حوزه اخترشناسی (که این کلیپ  بمناسبت نکوداشت ایشان در سال92 انجمن تهیه نموده بود) به نمایش در آمد.

استاد غزنی پیر طریقت عاشقی در نجوم آماتوری
استاد غزنی پیر طریقت عاشقی در نجوم آماتوری

سخنان کوتاه استاد سرفراز غزنی در مورد ضرورتهای پرداختن به علم  و در ادامه کلیپ جالبی با عنوان"در جستجوی هلال" مرتبط با فعالیتهای جناب آقای مهندس میرسعید، رکورددار و پژوهشگر رویت هلال با 25 سال فعالیت در این زمینه، پخش و سپس رزومه ایشان توسط مدیر محترم انجمن نجوم آماتوری ایران قرائت شد.



-   سخنرانی جناب آقای مهندس میرسعید حول فعالیتهای ایشان در رصد هلال ماه و نحوه ی انتخاب منطقه ی رصدی مناسب برای رؤیت و همچنین پارامترهای مؤثر برای داشتن یک رصد مفید و عکاسی از هلال ماه برای ثبت رکورد  همرا ه با تهیه جدولی از سوی ایشان در زمینه رویت هلال در گستره جهان طی چند صد سال اخیر ارایه شد.

از اساتید حاضر، جناب آقایان دکتر باهر، مهندس سرفرازغزنی پیشکسوت نجوم کشور ، دکتر جعفر آقایانی چاووشی استاد تاریخ علم دانشگاه صنعتی شریف، برای حضور بر روی سن جهت تقدیر از افراد منتخب علمی و پژوهشی دعوت بعمل آمد.

نماینده انتشارات امیر کبیر در حال دریافت تندیس  انتشاراتی برتر همایش93

نماینده انتشارات امیر کبیر در حال دریافت تندیس انتشاراتی برتر همایش93

جناب آقای رضایی معاونت انتشارات امیرکبیر که بعنوان انتشارات برتر سال93 از سوی انجمن در این همایش معرفی گردید به نمایندگی از این انتشاراتی معظم لوح تقدیر خود را از استاد غزنی دریافت نمودند.

همچنین از کتاب برگزیده منجمان آماتور در سال93 تحت عنوان "تاریخ تاریخ ایران" تالیف دکتر رضا عبدالهی، استاد دانشگاه و پژوهشگر گاهشماری با بیش از نیم قرن تلاش علمی تقدیر بعمل آمد. ( طرح جدید سالیان اخیر انجمن) متاسفانه به علت عارضه و عدم امکان حضور استاد لوح ایشان به استاد در اصفهان تقدیم خواهد شد.

تقدیر از استاد صیاد  با اعطای لقب
تقدیر از استاد صیاد با اعطای لقب

تقدیم تندیس گروه نمونه نجوم کشور به استاد به نمایندگی از
تقدیم تندیس گروه نمونه نجوم کشور به استاد به نمایندگی از


تقدیر ازجناب استاد صیاد با اعطای لقب پدر رویت هلال ایران و موسس گروه غیر حرفه ای رویت هلال به عنوان گروه برگزیده نجوم کشور در سال 93 از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران با اهدای لوح و هدیه به پاس بیش از چهار دهه پژوهش در حوزه تقویم و رویت هلال، تقدیم لوح و هدیه به  آقای مهندس سید محسن قاضی میرسعید، منجم آماتور نمونه سال 1393 به پاس ربع قرن پژوهش های علمی و رصدهای ویژه کمان ابروی آسمانی، در این بخش انجام و از فعالیتهای سرکار خانم مونا کریمی نژاد، عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران و آقای امیر فراقی وایقان دبیر اجرایی این همایش با اهدای لوح از سوی مدیریت انجمن تقدیر بعمل آمد.

اهدای لوح و هدیه بمنظور تقدیر از منجم آماتور نمونه سال 93
اهدای لوح و هدیه بمنظور تقدیر از منجم آماتور نمونه سال 93

تقدیر از تلاشگر نمونه انجمن در سال 93
تقدیر از تلاشگر نمونه انجمن در سال 93


تقدیر از دبیر اجرایی پر تلاش این همایش علمی
تقدیر از دبیر اجرایی پر تلاش این همایش علمی


استاد صیاد"پدر رویت هلال ایران" از اینکه در این همایش امکان ملاقات مجدد با استاد غزنی بزرگ، پس از 30 سال! برای ایشان فراهم شده بود از برگزارکنندگان تشکر نمودند. 
قدر مسلم آنکه در چنین همایشهایی علاقمندان و اساتید رو در رو با یکدیگر ملاقات و به گفتگوی دوستانه می پردازند وهیچگاه فضای مجازی تامین کننده این مهم نخواهد بود و یکی از گمشده های عصر کامپیوتر را باید دوری دلها به علت دوری دیدارها آن هم با کسانی که به گردن جامعه بخاطر تلاشهای علمی خود، حق دارند؛ دانست. این همایشها که از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران با تلاش فراوان  مدیریت و اعضا با وجود مشکلات متعدد برگزار می گردد، ضمن تقدیر از بزرگترها و پیشکسوتان فعال علمی کشور، فرصت چنین دیدارهای چهره به چهره ای را فراهم تا عموم مردم بویژه جوانان و نوجوانان از اساتید امروز بیش از پیش بهره مند گردند. چرا که در جامعه ای که بزرگترها بزرگی نکنند، کوچکترها هرگز به بزرگی نمی رسند...
این همایش علمی در ساعت 6:50 دقیقه بعد از ظهر با پذیرایی از میهمانان به پایان رسید .

سخنان کوتاه استادباهر در مورد ضرورتهای رویکرد به چنین برنامه هایی
سخنان کوتاه استادباهر در مورد ضرورتهای رویکرد به چنین برنامه هایی


سخن پایانی
سخن پایانی

انجمن سپاس خود را تقدیم می کند به :

اساتیدی که با حضور خود در این حرکت شاخص علمی، قبول زحمت نمودند.

جناب آقای مهندس شریفی دبیر محترم انجمن نجوم آماتوری ایران
آقای امیر فراقی دبیر اجرایی این همایش

آقای مهندس شبانی مدیر فعال وبگاه انجمن

آقایان فرشید عاملی، امین توکل نیا، علی پزشکپور، آرش عتیقی و خانمها: مهشید فرخی، مونا کریمی نژاد، مریم دولت مدنی و لوزا محترمی راد

که با جدیت و تلاش خود اجرای این گام علمی را ممکن نمودند.

پذیرایی از میهمانان
پذیرایی از میهمانان

همچنین  مدیریت انجمن از ریاست محترم دانشگاه امیرکبیر و پرسنل پر تلاش این دانشگاه بویژه مسئول محترم سالن فجر، بخاطر همکاری جهت ایجاد امکان برگزاری این برنامه وزین در این محیط علمی و دانشگاهی کمال امتنان را دارد.

روابط عمومی

گپ و گفت صمیمانه اساتید در پایان برنامه
گپ و گفت صمیمانه اساتید در پایان برنامه


عکسهای یادبود دوستانه
عکسهای یادبود


عکس یادبود دوستانه با اساتید
عکس یادبود دوستانه با اساتید



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهشید فرخی
(دیدگاه‌ها: 0)
شنبه 9 اسفند 1393 - 10:35

سپاس گذارم از خانم کريمی نژاد بخاطر صبر و حوصله و تلاشهاي بسيار زيادشون در انجمن و بخاطر تهيه اين گزارش مهم و زيبا
و همچنين آقاي عاملي و آقاي توکل نيا بخاطر زحمات زياد و عکسهايي که تهيه کردند
و سپاس ويژه از استاد عتيقي بخاطر اين گردهمايي و دعوت از اين اساتيد بزرگوار
و همچنین آقای فراقی و شبانی و سایر دوستان عزیز
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
شنبه 9 اسفند 1393 - 20:55

با سپاس از نظر لطف شما مهشید جان
همه ما نیز باید از تلاش شما و سایر دوستان در این همایش و سایر فعالیتهای انجمن تشکر کنیم که همیشه در کنار انجمن هستید و آن را حمایت میکنید ...
با آرزوی موفقیت برای تمام عزیزان و عاشقان آسمان پرستاره و انجمن نجوم آماتوری ایران که خانه عشق تمام ما نجومی هاست...
MLD
(مهمان)
دوشنبه 11 اسفند 1393 - 12:04

قدر استاد غزنی رو بدونید خداییش یه پرفسور تو ایران باشه ایشونند
بهروش
(مهمان)
سه شنبه 12 اسفند 1393 - 09:40

بله با شماموافقم در اینکه استاد غزنی یکی از مردان علمی بزرگ و پرتلاش ایران عزیز هستند که بدون چشمداشت و نه به ذوق اقامت خارج از ایران یا شهره جامعه شدن، فعالیت علمی مستمر وصمیمانه ای رو در سالیان سکوت علمی نسبی در کشور به انجام رسوندند ولی یادتون باشه کشورمان بزرگان زیاد دیگری هم داره که من، شما و همه دانش دوستان باید قدر این بزرگ مردان رو بدونیم.
neda
(مهمان)
پنجشنبه 6 فروردین 1394 - 13:07

سلام
عارضه استاد عبدالهی چی بوده؟ امیدواریم رفع شده و سلامت باشند.
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
سه شنبه 11 فروردین 1394 - 00:06

ممنون از توجه جنابعالی به مفاخر کشور، عارضه استاد آنفولانزا بود که خوشبختانه در همان روزها برطرف و استاد در سلامت کامل هستند و متاسفانه این مشکل باعث شد، سعادت دیدار ایشان از ما و شیفتگان آسمان سلب گردد.
فرزاد فلاحی
(مهمان)
شنبه 11 مهر 1394 - 15:01

از اساتید و مفاخر علمی بخش نجوم بایستی اجر گذاشته شود
دکتر علیرضا محجوبیان لنگرودی
(مهمان)
پنجشنبه 28 دی 1396 - 16:36

با سلام، اینکه اساتیدی بزرگ چون استاد غزنی که علامه روزگار خویش در زمینه نجوم هستند؛اینگونه غریبانه و با چراغ خاموش زندگی کنند برازنده سرزمین کهن سال ما نیست بر اولیای امور است که اساتید بزرگ را که نگاه نجومی معاصر به آنها بدهکار است بزرگ بدارد؛ قدر ببینند و بر صدر نشینند. این مهم با برقراری چند همایش به تحقق نمی پیوندد تا دیر نشده باید فکری کرد متاسفانه همیشه خیلی زودتر از آنچه که می پنداریم دیر می شود . درود بر استاد غزنی که در سال 58 الفبای نجوم را مهربانانه به من آموخت؛ تا نگاهی نو به آسمان بیابم. هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون