***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
یک رویارویی نزدیک با سیاره برجیس

یک رویارویی نزدیک با سیاره برجیس
شنبه 25 بهمن 1393 - 11:40 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 29213 بازدید | 0 دیدگاه
یک رویارویی نزدیک با سیاره برجیس

هر 13 ماه یکبار زمین و سیاره مشتری معروف یا همان غول منظومه خورشیدی که ایرانیان باستان به آن برجیس، هرمز و زاوش نیز می گفتند یک رویارویی نزدیک با هم دارند.  منجمان  این حالت را مقابله می نامند، زیرا سیاره برجیس در آسمان در مقابل خورشید قرار می گیرد . بزرگترین سیاره گازی منظومه شمسی ما، مقارن با غروب آفتاب، ازافق شرق بالا می آید و در نیمه شب اوج می گیرد .

مقابله امسال سیاره برجیس در تاریخ 6 فوریه(17 بهمن) اتفاق افتاد.این یک برخورد نزدیک معمولی سیاره برجیس ز با زمین ( با فاصله حدود 650 میلیون کیلومتر) نمی باشد ، زیرا در فوریه 2015 سیاره برجیس بر روی لبه خورشید خورشید قرار دارد .

عکس گذر اقمار از مقابل برجیس(مشتری) - شنبه 4 بهمن93  عکاس : Efrain Morales Rivera
عکس گذر اقمار از مقابل برجیس(مشتری) - شنبه 4 بهمن93 عکاس : Efrain Morales Rivera

در یک اتفاق کاملا نادر ، مقابله سیاره برجیس در 6 فوریه 2015(17 بهمن93) با اعتدال آن در فوریه همزمان بود.وقتی خورشید در 5 فوریه(16 بهمن) از سطح استوایی سیاره برجیس عبور کرد ، این ظاهر شدن بر روی لبه یک سیاره غول پیکر می باشد که صحنه را برای یک سری از حوادث قابل توجه  فراهم نمود.برای زوج قمرهای بعدی ، ناظران  در پشت صحنه  می توانند قمرهای سیاره برجیس را که مسبب یک سری از گرفتها و گذرها می باشد را مشاهده نمایند .

گرفتگی اکنون شروع شده است . به عنوان مثال در 24 ژانویه(4 بهمن) سه قمر آیو ، اروپا و کالیستو سایه تیره سیاه و سفیدشان در هنگام چرخش بر روی سیاره هرمز افتاده است . این سایه حاصل از گذر سه گانه زمانی اتفاق افتاد که سیاره برجیس (مشتری) در آسمان بالای آمریکای شمالی بود و بسیاری از ستاره شناسان اتفاق را مشاهده نمودند. عبور زمین از صفحه استوایی سیاره برجیس درهفته ها و ماه های آینده بسیاری از حوادث را رقم خواهد زد ، به عنوان مثال در 16 بهمن ماه93 قمر آتشفشانی آیو سایه اش را بر روی قمر گانیمد ، بزرگترین قمر برجیس قرار داد. در تاریخ 7 فوریه(18 بهمن) قمر یخی اروپا که ممکن است بزرگترین اقیانوس زیرزمینی منظومه شمسی باشد، سایه خود را بر روی قمر آیو انداخت، و حوادثی از این قبیل تا پایان جولای 2015(تیرماه  94) ادامه داشته است .

در طول آخرین ظهور اقمار در جلو سیاره در سال 2009 ، تعدادی از ناظران موفق شدند، اولین فیلم (Time Laps) را از پدیده های تقابل تهیه نمایند.

ستاره شناسان با تجربه آماتور تصاویری از سایه ها را که موجب گرفتگی جزئی و کلی و سایه های چند گانه از مقابل سیاره برجیس شده بود شده بود را ضبط نمودند .در 6 سال گذشته ،بسیاری از تلسکوپها مسیر  زیادی را طی نمودند تا فیلمهای بهتری را در این زمان تهیه نمایند.

لزومی ندارد که شما حتما یک ستاره شناس باتجربه باشید تا بتوانید مقابله سیاره برجیس را تجربه نمایید. هر شخصی می تواند این سیاره درخشان را در شرق بعد از غروب مهر تابان مشاهده نماید .آن به مراتب هر چیز دیگری را در هر قسمت از آسمان تحت الشعاع قرار می دهد . یک نقطه نورانی کوچک شگفت انگیز که شامل کمربند ها و طوفان سیاره برجیس باشد و همچنین نورهای کوچکی که تحت عوان قمرهای گالیله ای برجیس به دور این گازهایی عظیم در چرخش می باشد

دیدنش را تجربه نمایید . در کل فاصله 650 میلیون کیلومتر در نجوم زیاد به نظر نمی رسد.

منبع :خبرنامه سازمان فضايي ايالات متحده(ناسا)

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون