جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
ترکیبات زیستی در سیاره مریخ کشف شد

شنبه 18 بهمن 1393 - 17:50 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 14237 بازدید | 0 دیدگاه
ترکیبات زیستی در سیاره مریخ کشف شد
پیدا کردن گاز متان و چند عنصر دیگر، در سطح مریخ توسط کاوشگر کنجکاو

مریخ نورد کنجکاوی متعلق به ناسا، متان را در اتمسفر مریخ و ترکیبات زیستی کربن دار را در سنگ های سیاره سرخ یافته است. اما سوال مهم این است که این مولکول ها از کجا آمده اند؟

مولکول های زیستی از اتصال کربن با سایر عناصر به ویژه هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن پدید می آیند اما برای ایجاد حیات به وجود مقدار زیادی ترکیبات زیستی متفاوت لازم است که در ابرهای میان ستاره ای وجود داشته باشند و می توانند به صورت غبارات میکرومیلیمتری از فضا بیایند. از طرفی در محیط خشن مریخ، این مولکول ها به سرعت از میان می روند؛ پس یافتن آن ها کار بسیار دشواری بوده است.

یک مولکول زیستی، گاز متان(CH4) است که ماجرایی ساده دارد. متان ممکن است از سه طریق در مریخ به وجود آمده باشد: در نتیجه برخورد یک شهاب سنگ که این ماده معدنی را دارا بوده، در اثر واکنش بین آب و مواد معدنی سیلیکات دار مثل olivine و pyroxene (که هردو در مریخ وجود دارند) یا آنکه به وسیله میکروب هایی به نام متانوژن که در طی فرایند متابولیکی خود متان تولید می کنند (که این احتمال رد شده است).

حفر کردن سنگ های مریخی

مواد آلی در نمونه ای که از سنگی به نام Cumberland درآورده شده بود، یافت شد. نکته قابل توجه اینست که این سنگ تنها 2 متر دورتر از سنگ آزمایش شده دیگری با نام John Klein قرار دارد که در آن تقریبا هیچ ماده آلی یافت نشده است. این سنگ به این علت انتخاب شد که لایه های سختی دارد که می توانند از مواد آلی محافظت کنند. با انجام چندین آزمایش بر روی این نمونه و نمونه هایی از مناطقی دیگر، معلوم شد که کشف ترکیبات زیستی منحصر به Cumberland است.

به گفته Roger Summons (عضو تیم تحقیق از دانشگاه MIT)، ترکیبی که SAM (تجزیه کننده نمونه ها در مریخ) یافته است، کلروبنزن(C6H5Cl) است که قبلا نیز یافت شده بود اما نه در این مقدار (چهار برابر مقدار قبلی). موضوع مهم آن است که مطمئن نمی توان بود که دقیقا کلروبنزن در سنگ وجود دارد یا به صورتی دیگر (مثلا بنزیلیک اسید - C14H12O3) دیده می شود و در اثر فرایند انجام شده توسط SAM به این شکل درآمده است.

بیشتر از کمی متان

متان برای دهه ها نقطه بحثی در تحقیقات مریخ بود و در برخی رصدها از زمین و فضا نشانه هایی مبنی بر وجود متان در جو سیاره سرخ یافت شده بود. در نهایت یافته های کنجکاوی نشان داد که در اتمسفر این سیاره، در حدود حداکثر 1.3 قسمت در میلیارد (ppbv) متان وجود دارد، یعنی مقداری بسیار اندک اما این بدان معناست که متان واقعا وجود دارد. در اواخر نوامبر 2013 بود که مقدار متان به 5.5 ppbv رسید و یک هفته بعد این سطح به 7 ppbv و سرانجام پس از 3 هفته ثبات، به 9 ppbv رسید و در نهایت پس از 6 هفته کاملا ناپدید شد.

با توجه به آنکه علائم متان ناگهان به وجود می آیند و از بین می روند، به نظر می رسد که متان از مکان به خصوصی به محل مریخ نورد می آید و این مکان طبق یافته ها باید در شمال باشد.

منبع این متان ممکن است شکسته شدن مولکول های زیستی در اثر اشعه های ماورابنفش خورشید باشد یا آنکه مولکول های متان میلیارها سال پیش در مریخ به وجود آمده و در زیر سطح در قفس های یخ - آب به نام clathrate به دام افتاده اند و در اثر رویدادهایی ممکن است این متان بتواند بگریزد و به سطح راه یافته و به وارد اتمسفر شود.

مریخ نورد کنجکاوی در آینده به جست و جوی متان در سنگ ها و جو سیاره سرخ ادامه می دهد و نمونه های بیشتری از سنگ های مختلف را مورد بررسی قرار خواهد داد.

منبع: وبگاه مجله Sky & Telescope