پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
10 حقیقت شگفت انگیز درباره سیاه چاله ها

دوشنبه 6 بهمن 1393 - 12:45 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 30194 بازدید | 4 دیدگاه
10 حقیقت شگفت انگیز درباره سیاه چاله ها
تصویر هنرمندانه از موتور مرکزی یک کوازار . این اشیاء شبه ستاره ای ( QSOs ) اکنون به عنوان سیاه چاله های فوق سنگین در مرکز کهکشانهای در حال پیدایش در ابتدای عام طبقه بندی می گردد .

یک ماده فوق چگال را تصور کنید که هیچ چیز نمی تواند از آن فرار کند ،نه ماه ، نه سیاره و حتی نور . آن یک سیاه چاله است نقطه ای با کشش گرانشی عظیم ، جایی خطرناک که هر چیزی را که به طور تصادفی به آن نزدیک شود می بلعد . اما اینکه سیاه چاله ها چگونه بوجود آمده اند و اهمیت آن ها چیست، در زیرما به 10 حقیقت در مورد سیاه چاله ها که جذاب تر از دیگر موضوع ها می باشد اشاره می کنیم .

حقیقت شماره 1 – شما قادر نیستید به طور مستقیم  یک سیاهچاله را ببینید .

زیرا یک سیاه چاله در واقع تاریک است و هیچ نوری نمی تواند ازآن بگریزد ( نور ، اشعه X و هر چیز دیگری ).کلید معما در نگاه کردن بر اثرات چاله در محیط اطراف آن است . برای مثال زمانی که گفته می شود یک ستاره به یک سیاه چاله نزدیک می شود ، سیاه چاله به طور طبیعی ستاره را به درون خود می کشد و به ذرات کوچک می شکافد.وقتی ماده موجود در ستاره شروع به فرار ازمقابل سیاه چاله می نماید ، ماده سرعتش بیشتر، گرمتر و شروع به انتشار اشعه X می نماید .

حقیقت شماره 2 –  مراقب باشید ! کهکشان راه شیری دارای یک سیاهچاله می باشد .

سوال بعدی که مطرح می باشد این است که چگونه یک سیاه چاله می تواند خطرناک باشد . آیا کره زمین ما در خطر قریب الوقوع  بلعیده شدن است ؟ پاسخ خیر است . منجمان می گویند اگرچه احتمال وجود یک سیاه چاله فوق عظیم در مرکز کهکشان ما است اما خوشبختانه ما به هیچ وجه در نزدیکی این هیولا نیستیم . ما در حدود فاصله دو سومی خارج از مرکز کهکشان نسبت به کل کهکشان هستیم .

اما ما مطمئنا قادر هستیم که اثرات آن را از راه دور مشاهده نماییم. برای مثال : آژانس فضایی اروپا می گوید جرم سیاه چاله کهکشان ما حدود چهار میلیون برابر خورشید می باشد و توسط گازهای داغ شگفت آور احاطه شده است .

حقیقت شماره 3 –  ستاره های در حال مرگ، سیاهچاله های ستاره ای را می سازند

البته اگر شما ستاره ای با جرم 20 برابر خورشید داشته باشید . خورشید ما زمانی که سوخت هسته ای خود را تمام نماید به پایان عمرش خواهد رسید و به آهستگی به یک کتوله سفید تبدیل خواهد شد . این مورد برای  ستاره های پر جرم تراتفاق نمی افتد . وقتی آن هیولا ها سوختشان به پایان می رسد ، گرانش فشار طبیعی راتحت الشعاع قرار داده و سعی می کند شکل طبیعی ستاره را به حالت پایدار نگه دارد . وقتی فشار ناشی از واکنشهای هسته ای سبب رمبش می گردد ، مطابق با انستیتو علمی تلسکوپ فضایی ، فشار گرانشی ، هسته و دیگر لایه ها را در هم کوبیده و رمبش حاصله همه چیز را به فضای اطراف پرتاب می نماید .ستاره  در این حالت ابرنواختر نامیده می شود . بقایای هسته به یک جسم منحصر به فرد -  یک نقطه با چگالی بی نهایت و تقریبا بدون هیچ حجمی رمبش می نماید . این نامی دیگر برای یک سیاه چاله می باشد .

حقیقت شماره 4 –  سیاهچاله ها در طیفی از اندازه های مختلف بوجود می آیند

حداقل سه نوع سیاه چاله وجود دارد ، ناسا می گوید ، از همان اندازه های نسبتا کوچک تا آنهایی که بر مرکز کهکشان تسلط دارند . سیاه چاله های نخستین از انواع کوچک می باشد و محدوده ای بین جرم یک اتم تا جرم یک کوه دارند . سیاه چاله ای ستاره ای بیشترین از دیگر انواع معمول می باشد و جرمی 20 برابر خورشید ما دارند و احتمالا ده ها مورد از آن در منظومه شمسی پخش شده اند . و پس از آن سیاه چاله های غول پیکری می باشد که در مرکز کهکشانها قرار داشته و" سیاه چاله های فوق سنگین " نامیده می شوند و هر کدام از آنها جرمی بیش از یک میلیون برابر خورشید را دارند . این که چطور آنها شکل گرفته اند همچنان در حال بررسی می باشد .

نمای بالا از یک سیستم سیاه چاله دو تایی

حقیقت شماره 5 – موادی از جنس زمان به طور مرموزی در اطراف سیاهچاله ها اتفاق می افتد .

این به بهترین نحو توسط شخصی ( می شود آنها را بدشانس نامید ) که به درون یک سیاهچاله میافتد در حالیکه شخص دیگری ( شخص خوش شانس ) نظاره گر ماجراست ، شرح داده شده است .اگر از بعد خوش اقبالی بنگریم، تیک تاک ساعت شخص بد اقبال آهسته و آهسته تر می شود . این موضوع مطابق نظریه نسبیت عام انیشتین است که می گوید "زمان متأثر بر میزان سرعت حرکت خود شماست "، وقتی در بالاترین حد سرعتتان قرار می گیرید به سرعت نور نزدیکتر می شوید . سیاهچاله بشدت زمان و فضا را تاب میدهد بطوری که زمان بداقبال اینگونه به نظر می رسد که آهسته تر کار می کند .این درحالی است که از دید شخص بداقبال(درون سیاهچاله)،زمان آنها بطور عادی کار می کند و زمان خوش اقبالها را سریعتر می پندارد .

حقیقت شماره 6 –  اولین سیاهچاله زمانی کشف گردید که علم نجوم از اشعه X استفاده کرد .

کهکشان ماکیان X-1  زمانی که بالون در دهه 1960 به پرواز در آمد کشف گردید اما به عنوان یک سیاه چاله در دهه های بعد شناخته شد . با توجه به کشفیات ناسا ، این سیاه چاله 10 برابر پر جرم تر از خورشید ما می باشد. که در نزدیکی یه ستاره ابرغول آبی می باشد که دارای جرمی در حدود 20 برابر خورشید ما بوده و در حال فرار از سیاه چاله وانتشار اشعه X می باشد .

تصویر هنرمندانه از ماکیان X-1 ، سیاه چاله پرجرم که  در فاصله 6070 سال نوری می باشد

تصویر هنرمندانه از ماکیان X-1 ، سیاه چاله پرجرم که  در فاصله 6070 سال نوری می باشد

حقیقت شماره 7 – بنظر می رسد که نزدیکترین سیاهچاله به ما در فاصله 1600 سال نوری هم نباشد !

اندازه گیری نادرست V4641 Sagitarii   در گذشته منجر به این یافته ها شد که نزدیکترین سیاه چاله به زمین با تعجب در حدود 1600 سال نوری فاصله دارد، نه به اندازه ای کافی که خطرناک در نظر گرفته شود . اگر چه تحقیقات بیشتر نشان داد که احتمالا فاصله سیاهچاله  بیشتر از فاصله قبلی می باشد . با نگاهی به چرخش ستاره همدم آن در مقابل دیگر عوامل  منجر به این شد که با توجه به نتایج سال 2014 ، بیشتر از 20000 سال نوری از ما فاصله دارد .

حقیقت شماره 8 –  ما در مورد وجود کرم چاله ها،مطمئن نیستیم .

یک موضوع محبوب علمی تخیلی این می باشد که اگر شخصی به درون سیاهچاله سقوط نماید چه اتفاقی می افتد  . برخی مردم معتقدند که این اشیاء یک نوع کرم چاله می باشند که امکان سفر با سرعتی بیشتر از نور را فراهم می نماید . در مقاله ای با همین موضوع در مجله  Smithsonian اشاره می کند ، همه چیز در علم امکان پذیر است ، هنوز  کشفیات زیادی در فیزیک باقی مانده است . said Abi Loeb شخصی در مرکز  اختر فیزیک  Harvard-Smithsonian می گوید: " از آنجا که ما تا کنون یک نظریه یکپارچه قابل اعتماد بین نسبیت عام با مکانیک کوانتوم نداریم ، ما درمورد  ساختار فضا- زمانی که بتواند سیاهچاله ها را در خود جای دهد چیزی نمی دانیم .

نمودار کرم چاله و یا تئوری راهی  که میانبری بین دو مکان در جهان می باشد

نمودار کرم چاله و یا تئوری راهی  که میانبری بین دو مکان در جهان می باشد

حقیقت شماره 9 –  سیاه چاله ها زمانی خطرناک هستند که شما بیش ازحد به آن نزدیک شوید .

همانند موجوداتی پشت قفس ، اگر شما دور از ناحیه حادثه خیز باشید ، شما می توانید سیاه چاله را بدون مشکل مشاهده نمایید – این همانند میدان گرانشی یک سیاره می باشد.این ناحیه زمانی که شما به آن خیلی نزدیک می شوید بدون هیچ امید نجاتی نقطه ای بدون بازگشت خواهد بود . اما چنانچه شما آن را از خارج از این محدوده خطر مشاهده نمایید ، آن ایمن خواهد بود .به این منظورکه درواقع غیرممکن است سیاهچاله ای بتواند همه چیز در جهان را به یکباره در خود ببلعد (البته فارغ از بخشی از تجدید نظرهای اصلی فیزیک یا درک ما از کیهان ).

حقیقت شماره 10 –  سیاه چاله ها همیشه در داستانهای علمی تخیلی مورد استفاده قرار می گرفته اند .

فیلمهای بسیاری وجود دارند که از سیاه چاله ها استفاده کرده اند . به عنوان مثال بیان لیست تمام آنها غیر ممکن است . سفرمیان ستاره ای از میان جهان شامل یک نمای نزدیک به یک سیاه چاله است. Event Horizon پدیده های مرتبط با سیاه چاله مصنوعی را دنبال می کند .- همچنین مواردی دیگر که در جهان پیشتازان فضا مورد بحث قرار گرفت . همچنین در Battlestar Galactica, Stargate: SG1 and و بسیاری نمایشهای دیگر که در مورد سیاه چاله صحبت نموده اند .

منبع :www.universetoday.com

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی

حمیدرضا خاکدوست
(دیدگاه‌ها: 1)
چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 13:28

خانم کریمی نژاد
سپاسگزارم که در این ترجمه و دیگر ترجمه ها بنده رو راهنمایی و کمک کردید .
پاینده باشید