*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
عبور جرم آسمانی از کنار زمین

عبور جرم آسمانی از کنار زمین
شنبه 4 بهمن 1393 - 13:35 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 14240 بازدید | 0 دیدگاه
عبور جرم آسمانی از کنار زمین

(زیرنویس عکس) : این گراف مسیر حرکت سیارک BL86  2004 را نشان میدهد که فاصله اش  با ما در شامگاه دوشنبه 6 بهمن93، نزدیکتر از 3 برابر فاصله بین ماه تا زمین خواهد بود . بدلیل مدار گردش آن بدور خورشید، در حال حاضر این سیارک تنها از طریق تلسکوپهای بزرگ توسط ستاره شناسانی که در نیمکره ی جنوبی قرار دارند قابل رؤیت است . اما تا 26 ژانویه، تغییر مسیر و موقعیت سنگهای فضایی باعث میشود که افراد در نیمکره ی شمالی نیز بتوانند این سیارک را مشاهده نمایند .

سیارک نام برده ،2004  BL86 ،در 26 ژانویه(دوشنبه 6 بهمن93) به سلامت از فاصله ای حدود 3 برابر فاصله ماه تا زمین ، از کنار زمین عبور خواهد کرد . بر اساس بازتابشهای نور آن، ستاره شناسان اندازه آن را حدود یک سوم مایل ( حدود 0.5 کیلومتر ) ،تخمین زده اند . این سیارک از نزدیکترین نمونه های اجرام آسمانی به این سایز است که تابحال شناخته شده است تا اینکه سیارک AN10  1999 در سال 2027 از ماورای زمین بگذرد .

در همین زمان نزدیکی این سیارک با زمین، تقریبأ 1192000 کیلومتر (745000 مایل) خواهد بود.

دان یومنس، مدیر بازنشسته ی بخش برنامه های اجرام نزدیک زمین در ناسا در JPL ( Jet Propulsion Laboratory ) پاسادنا در کالیفرنیا که بعد از 16 سال کار در این پست بازنشسته شد ، می گوید : سیارک BL86  2004 ،در روز دوشنبه 26 ژانویه که به نزدیکترین فاصله اش با زمین می رسد ، حداقل تا 200 سال دیگر دوباره به زمین نزدیک می شود . او در ادامه می افزاید : و تا هنگامی که تهدیدی برای زمین در آینده پیش بینی شده آن نباشد، یک سیارک نسبتأ نزدیک با اندازه به نسبت بزرگ به شمار می رود که یک موقعیت منحصر بفردی را برایمان فراهم می کند تا آن را رصد کنیم و درباره اش نکاتی را بیاموزیم .

یکی از راههایی که دانشمندان ناسا برای آگاهی یافتن از BL86 2004 برنامه ریزی کرده اند ، مشاهده ی آن با مایکروویوها(ریزذرات/امواج خیلی کوچک الکترومغناطیسی ) است.

آنتن شبکه اعماق آسمان ناسا ( NASA's Deep Space Network ) در گلدستون کالیفرنیا وArecibo Observatory در پورتو ریکو، سعی بر این دارد که یک سری داده های علمی به همراه تعدادی تصاویر راداری از سیارک در طول روزهای نزدیکیش به زمین بدست آورند .

لانس بنر، ستاره شناس راداری در JPL و رئیس تحقیقاتی بخش رصدهای راداری سیارک در گلدستون ، می گوید : بعد از اینکه ما داده های راداری را در روزهای پس از نزدیکی سیارک بدست آوریم، نخستین تصاویر با جزئیات را خواهیم داشت ، در حال حاضر ما درواقع هیچ چیز از سیارک نمیدانیم پس آماده ایم برای غافلگیر شدن !

سیارک 2004 BL86 در ابتدا در 30 ژانویه 2004 توسط یک تلسکوپ Lincoln Near-Earth Asteroid Research ، در وایت سندز نیو مکزیکو ، کشف شد .

این سیارک انتظار می رود که برای ستاره شناسان آماتور با تلسکوپهای کوچک و دوچشمی های قوی قابل رؤیت باشد .

یومانس می گوید : من ممکنه که دوچشمی مورد علاقه ام را بردارم و خودم یه شات از آن بگیرم . سیارکها اجرام خاصی هستند نه فقط برای اینکه آنها سنگ بنای زندگی در زمین و تآمین کننده آب آن می باشد بلکه در آینده ،آنها منابع با ارزشی برای مطالعه سنگهای معدنی ( کانیها ) و سایر منابع طبیعی حیاتی خواهند بود . همچنین آنها ایستگاههای سوخت برای بشریت جهت اکتشافات و تحقیقات درباره کهکشان راه شیری مان به شمار می روند . این چیزیست که مرا به این وا میدارد تا بخواهم به آسمان بنگرم .

منبع: وبگاه سازمان فضایی ایالات متحده(ناسا)

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون