***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
گمشده سال 2003، در سیاره سرخ پیدا شد

گمشده سال 2003، در سیاره سرخ پیدا شد
شنبه 4 بهمن 1393 - 12:52 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 29312 بازدید | 0 دیدگاه
گمشده سال 2003، در سیاره سرخ پیدا شد
فرودگر Beagle 2 (فرودگر یا lander به بخشی از ناو گفته می شود که از بقیه جدا شده و بر روی ماه یا غیره فرود می آید.) -ساخته شده توسط انگلستان- که از تاریخ 25 دسامبر 2003 (4 دی 1382) بر سطح سیاره مریخ مفقود شده بود، اکنون توسط مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا (MRO) پیدا شده است.

مجموعه ای از سه مشاهدات با "دوربین تصویربرداری با تفکیک پذیری بالا برای آزمایشات علمی"(High Resolution Imaging Science Experiment- HiRISE) نشان می دهند که Beagle 2 در سطح این سیاره قرار گرفته است و به شایعات اتفاقی که کمی بیش از یک دهه پیش برای ماموریت افتاد نقطه پایانی بگذارند. آنها نشان می دهند که کاوشگر از فرود خود در دسامبر 2003 حداقل تا زمان باز کردن آرایه های خورشیدی اش جان سالم به در برده است.

موقیت بیگل2
تصویر:
این تصویر مشروح، محل قرار گیری سخت افزارهایی را نشان می دهد که مدارگرد اکتشافی مریخ در یک آزمایش آنها را مشاهده کرده است و به فرودگر Beagle 2 نسبت داده می شوند. این تصویر در سال 2014 توسط دوربین HiRISE مدارگرد گرفته شده است.

اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona/University of Leicester

Beagle 2 از طرف آژانس  فضایی مأموریت سریع و پایای مریخ اروپا، سفری رایگان به مریخ داشت .این یک همکاری بین صنعت و دانشگاه بوده و به منظور ارائه و مخابره علم در سطح جهانی از سطح سیاره سرخ بود.

Mark Sims ، از دانشگاه Leicester انگلستان می گوید:"من خوشحالم که نهایتا Beagle 2 بر روی مریخ  پیدا شد." او بخشی جدایی ناپذیر از پروژه Beagle 2 از همان ابتدا بود، که بعدا منجر به سمت مدیریت ماموریت Beagle 2 برای او شد. "هر روز کریسمس از سال 2003 فکر می کردم  که برای  Beagle 2 چه اتفاقی افتاده. کریسمس سال 2003 برای من و بسیاری دیگر که در Beagle 2 با من همکار بودند، به خاطر ناامیدی از دریافت داده ها از سطح مریخ خراب شد. صادقانه بگویم من امیدم را برای اینکه بفهمم چه بر سر Beagle 2 آمده، از دست داده بودم. ولی این تصاویر به من نشان می دهند که ما چقدر برای بردن علم به سطح مریخ نزدیک بودیم."

تصاویر HiRISE که در ابتدا توسط Michael Croon  از ترایر آلمان -عضو سابق آژانس فضایی مأموریتهای سریع مریخ در اروپا- گواه بر این موضوع هستند که فرودگر و قطعات کلیدی اش در اطراف ناحیه مورد انتظار Isidis Planitia، در حوزه ای نزدیک به استوا با سطح سیاره برخورد داشته اند.

پس از تصویربرداری و تجزیه و تحلیل دوباره توسط تیم Beagle 2، تیم HiRISE و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، همگی تایید کرده اند که اجسام کشف شده همگی از اندازه، شکل، رنگ و پراکندگی درستی برخوردار هستند و با مشخصات فرودگر گمشده تطبیق دارند.  زمین شناس سیاره ای JPL، Tim Parker ، که در جستجوی کمک و پردازش برخی از تصاویر همکاری کرده است، گفت: " من در این عکس ها به دقت به دنبال اجسام مختلف می گشتم. و هم اکنون بر این عقیده ام که این سخت افزار های متعلق به Beagle 2 هستند."

تجزیه و تحلیل تصاویر چیزی را نشان می دهد که شبیه به پیکربندی نیمه مستقر شده فرودگر است، و هم چنین جسمی که تصور می شود پوشش عقب باشد که چتر نجات آزمایشی هم به آن متصل است و چتر نجات اصلی هم با کمی فاصله قرار دارد. با توجه به اندازه کوچک Beagle 2 (کمتر از 7 فوت، و یا 2 متر در کل برای کاوشگر مستقر شده) ابعاد آن درست در محدوده حد تشخیص HiRISE بود. اهداف دقیقا در منطقه مورد انتظار و در فاصله حدود سه مایل (پنج کیلومتر) از مرکز آن فرود آمده اند.

بیگل 2 در مریخ
عکس: این تصویر گرفته شده توسط مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا جسم روشنی را به عنوان Beagle 2 انگلستان -که در دسامبر 2003 مفقود شده- تشخیص داده است. تصویر توسط دوربین HiRISE مدارگرد در 2014 دسامبر 15 گرفته شده است


اعتبار عکس:

NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona/University of Leicester


Richard Zurek از JPL - در حال حاضر در پروژه مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) - "من می توانم حس آسودگی تیم Beagle 2 را بعد از این مدت زمان طولانی تصور کنم."

MRO پیش از این در ماموریت های پیدا کردن مناطق فرود ایمن در مریخ برای "کنجکاوی" و "ققنوس" کمک کرده و هم چنین به دنبال قطعات گم شده می گردد تا علت عدم کارکرد آنها را متوجه شود. این کار بسیار دشوار است، از آنجایی که ساخته های دست بشر کوچک بوده و مناطق مورد بررسی بسیار بزرگ هستند، برای موفق شدن در این کار، ما به بهترین دوربین عکس برداری در مدار مریخ (HiRISE) و هم چنین به تعداد زیادی از پرسنل و کارکنان مختلف نیز برای موفق شدن در این کار نیازمندیم.

منبع:  خبرنامه ارسالی سازمان فضایی ایالات متحده( ناسا )

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون