*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
برنده امسال جایزه اختر فیزیک ناسا

برنده امسال جایزه اختر فیزیک ناسا
شنبه 4 بهمن 1393 - 12:40 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 31295 بازدید | 0 دیدگاه
برنده امسال جایزه اختر فیزیک ناسا

جایزه Rossi در سال 2015 به فیونا هریسون پروفسور موسسه فناوری پاسادانا در کالیفرنیا  اعطا گردید . این جایزه به خاطر تحقیقات پیشگامانه وی در زمینه بقایای ابر نو اختر ها ، ستاره های نوترونی و سیاه چاله ها توسط تلسکوپ NuSTAR  می باشد . NuSTAR نام ماموریت آرایه تلسکوپ با طیف هسته ای ناسا می باشد . این جایزه  که توسط  بخش اختر فیزیک انرژی بالا درجامعه نجوم آمریکا (HEAD  ) اعطا گردید ، برترین جایزه اختر فیزیک انرژی بالا می باشد .

هریسون محقق اصلی و رهبر تیم تحقیقاتی تلسکوپ NuSTAR می باشد که در ژوئن سال 2012 راه اندازی گردید . این تلسکوپ قدرتمند ترین تلسکوپ اشعه ایکس با انرژی بالا می باشد که قادر به مطالعه داغترین ، متراکم ترین و پر انرژی ترین پدیده ها از جمله سیاه چاله ها ،  بقایای ابر نو اختر ها و ستاره ها می باشد و در حال حاضر در حال بررسی سیاه چاله های اطراف جهان ما و فهم منشا اصلی ذرات پر انرژی در کهکشان ها ، نقشه برداری از بقایای ابر نواختر ها و چگونگی انفجار ، تشکیل ستاره ها و عناصر شیمیایی می باشد .

هریسون گفت : نتایج علمی هیجان انگیز NuSTAR در واقع نتیجه دو دهه کار توسط یک تیم با استعداد بوده که در نهایت مفتخر به کسب جایزه رسی گردید .

NuSTAR یک ماموریت جستجویی کوچک بوده که  توسط Caltech و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادانا رهبری و بوسیله ریاست هیآت مدیره علمی ناسا در واشنگتن مدیریت می گردد . این تلسکوپ توسط شرکت علوم مداری دالس در ویرجینیا ساخته و تجهیزات آن توسط کنسرسیومی شامل  Caltech ، JPL و دانشگاه ها و مراکز فضایی در آمریکا ، دانمارک و با حمایت مرکز داده های  آژانس فضایی ایتالیا (ISA  ) ساخته شده است .

مرکز عملیاتی NuSTAR در دانشگاه کالیفرنیای برکلی و ایستگاه زمینی استوایی آژانس فضایی ایتالیا ((ISA   در مالیندی کنیا واقع شده است .

برنامه توسعه ماموریت بر اساس دانشگاه ایالتی سونوما در لونرت پارک کالیفرنیا می باشد . برنامه جستجوی ناسا توسط مرکز پرواز فضایی گدارد مدیریت می گردد.آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL  ) نیز توسط انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا ( Caltech ) برای ناسا مدیریت می گردد .

لینک مطالعه کامل خبر:

http://www.caltech.edu/news/fiona-harrison-awarded-high-energy-astrophys...

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینکهای زیر مراجعه نمایید

http://www.nasa.gov/nustar

http://www.nustar.caltech.edu/

منبع: خبرنامه ارسالی سازمان ناسا

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون