شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
چگونه دنباله‌دار زیبای Lovejoy را این شبها بیابیم؟

چهارشنبه 17 دی 1393 - 23:30 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 34604 بازدید | 0 دیدگاه
چگونه دنباله‌دار زیبای Lovejoy را این شبها بیابیم؟

دنباله دار لاوجوی در اواخر دیماه تا اوایل بهمن ماه  امسال، با وجود آسمان تاریک و در غیاب نور ماه، با قدر روشنایی 4 در آسمان با دوربین دوچشمی و تلسکوپ قابل به رویت خواهد بود و چنانچه در شرایط خوب رصدی باشید و محل دقیق  دنباله دار را در آسمان بدانید، قادر خواهید بود با چشم غیر مسلح نیز آن را طی شبهای پیش رو رصد نمایید.

دنباله دار لاوجوی
تصویر دنباله دار Lovejoy در سمت چپ صورت فلکی شکارچی که با لنز 50 میلی متری و با 10 ثانیه نوردهی توسط آلن دایر در پارک سنگها در 14 دیماه در نیومکزیکو گرفته شده است.

دنباله دار Lovejoy  ویا همان  C/2014 Q2    که در شب دوشنبه و سه شنبه 15 و 16 دیماه قابل مشاهده بوده و نور سبز رنگ آن توسط روشنایی نور مهتاب پوشیده شده است . اما در شب چهارشنبه 17 دیماه جاری، در زمانی بین گرگ و میش هوا و  در زمان طلوع ماه(با توجه به موقعیت شما ) ، زمان بسیار مناسبی برای شروع مشاهده دنباله دار  است.

در تاریخ 14 دیماه، قدر روشنایی 4.5 تا 5.2 برای دنباله دار لاوجوی گزارش شده است که البته شما با داشتن دوربین دو چشمی در نور مهتاب نیز قادر به رصد آن خواهید بود. همچنین در 2 هفته میانی ماه ژانویه(اواخر دیماه) با قدر حدودی 4 قابل مشاهده خواهد بود .

به لحاظ فنی شما آن را با چشم غیر مسلح می توانید ببینید ، اما اغلب افراد نیاز به دوربین دو چشمی برای رصد آن دارند. البته شما باید مکان دقیق آن را شناسایی نمایید و در صورت عدم آلودگی نوری قادر خواهید بود یک لکه کوچک کم نور را در آسمان رویت نمایید .

Lovejoy comet 2015
تصویری از دنباله دار Lovejoy در هنگام عبور از خوشه کروی M 79 در صورت فلکی خرگوش در شب 28 و 29 دسامبر 2014

دنباله دار لاوجوی پس از ماهها پنهان شدن در نیمکره جنوبی آسمان، اکنون در نیمکره شمالی و در غرب صورت فلکی شکارچی و به صورت فلکی نهر وارد شده است.

Lovejoy comet
تصویر عمیق از دنباله دار Lovejoy در 23 دسامبر 2014که با رنگهای متفاوت در حالت کما و دم یونی دنباله دار وبا نور دهی 18.3 دقیقه و با دوربین FLI ML 8300 CCD تصویر برداری شده است .

چهارشنبه 17 دیماه جاری، زمانی  است که دنباله دار Lovejoy از نزدیکترین فاصله به زمین یعنی فاصله 0.47 واحد نجومی معادل 44 میلیون مایل یا 70 میلیون کیلومتر عبور می کند و این فاصله روز به روز در حال تغییر و افزایش است . در طول 2 هفته اخیر این دنباله دار در هر شامگاه با عبور از صورتهای فلکی گاو ، حمل و مثلث ، بالا و بالاتر رفته و در شامگاه چهارشنبه 17 دیماه93 به 8 درجه غرب و جنوب غربی در خوشه پروین می رسد.

دنباله دار لاوجوی
تصویری پانورامای 6 درجه ای از دنباله دار Lovejoy که در تاریخ 27 دسامبر 2014 در پیسون آریزونا توسط Chris Schur تهیه شده است

دنباله داری از اعماق آسمان

اگر چه دنباله دار Lovejoy از تاریخ 17 دیماه93 به مرور از ما فاصله می گیرد، ولی روشنایی طبیعی آن هنوز با مقدار بسیار کمی افزایش خواهد یافت و در تاریخ جمعه 10 بهمن ماه، به حضیض خورشیدی خود در فاصله 1.29 واحد نجومی می رسد و در نهایت پس از آن شروع به محو شدن از دید ناظر زمینی می نماید .

در ماه های بهمن و اسفند، دنباله دار در مسیر حرکت خود در شمال آسمان بین صور فلکی  آندرومدا و پر ساووش قرار خواهد گرفت و با عبور از آنها در اواخر ماه می به ستاره قطبی نزدیک می شود که بسیار محو ( با قدر روشنایی حدود 12 ) به نظر خواهد رسید.

این پنجمین دنباله دار کشف شده توسط کاشف آماتور استرالیایی  Lovejoy  می باشد . وی این دنباله دار  را با قدر روشنایی 15 در  24 امرداد93 (ماه اوت سال 2014 میلادی) در صورت فلکی کشتی دم کشف نموده است . همچنین دنباله دار های C/2013 R1  و C/2011 W3   توسط وی کشف شده است .این دنباله دار جدیدترین کشف وی می باشد . این اولین گذر این دنباله دار از داخل منظومه شمسی نیست و یک دوره زمانی 11500 ساله را طی نموده است .

و اما در مورد رنگ سبز زیبای دنباله دار !

رنگ سبز درخشان دنباله دار حاصل برخوردنور فرابنفش پرتو های خورشیدی به مولکولهای 2 کربنه (C2) سر دنباله داردر فضا می باشد . همچنین سیانوژن (  CN  )  نیز می تواند نورهای بنفش تا سبز از خود ساطع کند اما چشم ما قادر به رویت نور بنفش نمی باشد . در مقابل دم یونی (گازی ) دنباله دار که به دور از خورشید قرار دارد آبی رنگ می باشد و رنگ آن حاصل از درخشش یونهای مونواکسید کربن موجود در دم یونی دنباله دار می باشد .

گرد و غبار سر و دم دنباله دار بازتاب کننده نور خورشید بوده و به نظر به رنگ خورشید ( سفید مایل به زرد ) می باشد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده می باشد . اما میزان گرد و غبار اطراف این دنباله دار بسیار کم می باشد . دنباله دار هیل باپ در سال 1997 و دنباله دار  C/2011 W3   در سال 2013 نمونه ای از بزرگترین و خاطره انگیز ترین دنباله دارها با گرد و غبار زیاد و به رنگ سفید می باشد .

لاوجوی دنباله دار قرن