***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
گشتی در آسمان دی‌ماه, همراه با خوشه پروین

گشتی در آسمان دی‌ماه, همراه با خوشه پروین
چهارشنبه 17 دی 1393 - 20:52 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 6830 بازدید | 4 دیدگاه
گشتی در آسمان دی‌ماه, همراه با خوشه پروین

خوشه پروین (هفت خواهران) در صورت فلکی گاو (ثور) این خوشه از تعدادی ستاره آبی رنگ داغ و جوان که طی 100 میلیون سال گذشته شکل گرفته اند، تشکیل شده است.

در نیمه اول دی ماه (اوایل ژانویه)، اگر حدود 30 دقیقه بعد از غروب به سمت افق غربی نگاه کنیم، می توانیم به راحتی سیاره ناهید درخشان را ببینیم. اما برای دیدن سیاره تیر در که این روزها در زیر ناهید قرار دارد و کمی تار تر از آن است، باید با دقت بیشتری نگاه کنید. این دو سیاره این روزها تنها چند درجه از هم فاصله دارند، ولی تا 20ام دی ماه فاصله آنها از هم به زیر 1 درجه خواهد رسید.

هنگامی که هوا تاریک شد، به سمت شرق نگاه کرده و به دنبال ردیف عمودی متمایزی از سه ستاره که نشانگر کمربند صورت فلکی شکارچی (جبار) است، بگردید. سمت چپ آنها ستاره ابرغول قرمز رنگ ابط الجوزاء (Betelgeuse)، و سمت راستشان ستاره آبی-سفید رجل الجبار (Rigel) قرار دارد. اگر دنباله کمربند را گرفته و به سمت بالا نگاه کنیم، با ستاره قرمز رنگی به نام دبران (Aldebaran) -چشم عصبانی ثور، گاو نر- روبرو می شویم. دبران را هم چنین می توانیم به عنوان پایه ای برای خوشه ستاره ای کمرنگ قلائص (Hyades) نیز در نظر بگیریم. .

در همین حال باز هم کمی بالاتر را نگاه کنید تا زمانی که بتوانید نقطه ای کم نور را در آن اطراف ببینید. نقطه ای تار که می توان با سر انگشت روی آن را پوشاند. چیزی که پیدا کردید، خوشه ای ستاره ای است به نام خوشه پروین. این خوشه بسیار متمایز بوده و توسط بسیاری از فرهنگ های گذشته و حال به رسمیت شناخته شده است. به عنوان مثال ژاپنی ها آن را با نام سوبارو (Subaru) می شناسند.

حدود ساعت 8 شب، صورت فلکی شکارچی کاملا در سمت شرق آسمان بالا آمده و در زیر آن دو ستاره روشن دیده می شود. در سمت راست شباهنگ (شعرای یمانی- Sirius)، درخشان ترین ستاره در شب آسمان است، و در سمت چپ شعرای شامی(Procyon) قرار دارد. این دو ستاره علامت مشخصه دو سگ شکارچی (صورت های فلکی کلب اکبر و کلب اصغر) هستند. و هم چنین کمی دورتر در سمت چپ آنها، می توانید مشتری درخشان و زیبا را مشاهده کنید.

مترجم: ثمینه معین زاد

منبع:

http://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/observing-news/january-2015

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

محسن
(مهمان)
شنبه 20 دی 1393 - 20:26

لطفاً اگه میشه تاریخ و ساعت مقارنه ماه و خوشه پروین در دی ماه و پیش بینی آن در بهمن ماه امسال1393 را برای بنده حقیر ایمیل یا در سایت خودتان قرار دهید

با تشکر فراوان
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
پنجشنبه 9 بهمن 1393 - 13:15

سلام
مقارنه ماه و خوشه پروین بامداد امروز حدود ساعت 2 به هنگام غروب ماه در غرب آسمان بوده است و امروز نیز این دو جرم آسمانی در وضعیت مقارنه قرار دارند که بعد از غروب خورشید و تاریک شدن آسمان قابل رؤیت است.
جالب است بدانید امشب مقارنه ماه و ستاره الدبران (آلفای صورت فلکی گاو) می‌باشد.
محسن
(مهمان)
جمعه 10 بهمن 1393 - 13:43

با تشکر فراوان از جنابعالی و سایت خوبتان که همیشه بروز است
محمد
(مهمان)
چهارشنبه 2 دی 1394 - 12:58

سلام ممنون از سایت خیلی خیلی خوبتون
لطفا زمان تقارن ماه و پروین رو برای دی ماه 1394 در سایتتون قرار بدید.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون