پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
کشف سیاره ای که برعکس میچرخد

شنبه 24 امرداد 1388 - 02:30 | شاخه : | 11471 بازدید | 0 دیدگاه

کشف سیاره ای که برعکس میچرخد

سیارات در همان جهتی به دور ستاره شان می چرخند که ستاره به دور خودش می چرخد. همه اینگونه رفتار می کنند به جز یکی.

سیاره ی تازه یافت شده در جهت عکس مدار می زند؛ در جهت عکس چرخش ستاره ی مادرش به دور خود. کاشفان آن فکر می کنند که یک تصادم باعث این حرکت معکوس شده است.

ستاره و سیاره اش WASP-17 ، حدود 100سال نوری با ما فاصله دارند. این منظومه توسط پروژه ی WASP (Wide Area Search for Planets) بریتانیا با همکاری رصدخانه ی جنوا کشف شد. این کشف در روز 12 آگوست انجام شد ولی هنوز در مجلات علمی منتشر نشده است.

سارا سیگر اختر فیزیکدان MIT که در کشف شرکت نداشته گفت: باید بگویم این یکی از عجیبترین سیاره هایی هست که ما درباره اش اطلاعات داریم.

یک ستاره وقتی شکل می گیرد که ابری از گاز و غبار فرو می ریزد. وقتی حرکت ابر تشدید می شود و متراکم تر می شود جهت چرخش ستاره را تعیین می کند. اینکه سیارات چگونه شکل می گیرند کمتر مشخص است. آنها باقیمانده ی جرمی از گاز و غبار صفحه ای شکل هستند که به دور ستاره ی تازه متولد شده می چرخند، پس در هر جهتی که مواد حرکت می کنند ( که جهت حرکت ستاره هست) همان جهت، جهت حرکت مدار سیاره می شود.

اخترشناسان متوجه شدند که WASP-17 رویارویی نزدیکی با سیاره ای بزرگتر دارد و تعامل گرانشی ، مانند یک تیر کمان ، WASP-17 را در جهت غیر عادی حرکت قرار داده.

سیگر گفت: به نظر من این خیلی هیجان انگیز هست. که ما می توانیم بر روی مدار سیاره هایی به این دوری مطالعه کنیم. همیشه پای نظریات وسط است ولی هیچ گاه چیزی مثل رصد در کار نیست که این را کاملاً ثابت کند.

تصادمات کیهانی غیر معمول نیستند. اخترشناسان تصور می کنند که قمر زمین وقتی به وجود آمد که سیاره ی ما با جرمی به اندازه ی مریخ برخورد کرد. ودر اوائل این هفته تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا شواهدی از برخورد دو سیاره در اطراف یک ستاره ی دور و جوان پیدا کرد. بعضی از قمرها در منظومه ی شمسی ما در مدارهایی برعکس گردش میکنند ، در برخی موارد شاید به خاطر اینکه آنها در فضا تنها در حال حرکت بوده اند و به دام افتاده اند؛ این چیزی است که به نظر ، درباره ی تریتون قمر عظیم نپتون درست می آید.

WASP-17 جرمی به اندازه ی نصف مشتری دارد ولی دو برابر اندازه ی آن را دارد. پروفسور کوئل هلیر از دانشگاه کل می گوید: این سیاره دارای چگالی برابر پلی استر منبسط شده دارد، یعنی 7بار کم تراکم تر از سیاره ای که ما بر روی آن ایستاده ایم.

این سیاره ی پف کرده می تواند با یک مدار بسیار بیضوی توجیه شود که آنرا به نزدیکی ستاره و سپس به فاصله ای دور از آن می برد؛ در حالتی شدیدتر از زمین، این اثرات روی WASP-17 سیاره را داغ و منبسط می کند.

این کشندها امری روزانه نیستند؛ اگرچه سیگر می گوید: در عوض اصطکاکی شدید در درون سیاره به وجود می آورد و انرژی بسیار زیادی تولید می کند که سیاره را بزرگ و پف دار می کند.

WASP-17 هفدهمین سیاره ی فراخورشیدی یافت شده توسط پروژه ی WASP است، که در این پروژه صدها هزاران ستاره بررسی شده اند؛ که به کم شدن نور ستاره ها توجه می کنند، هنگامی که سیاره از جلوی ستاره اش عبور می کند. رصدخانه ی کپلر ناسا نیز از همین شیوه برای یافتن سیارات زمین مانند استفاده می کند.

سرویس خبری : آرش فراست