***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
گزارشی دیگر از شبی آسمانی

گزارشی دیگر از شبی آسمانی
شنبه 1 آذر 1393 - 11:39 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 18605 بازدید | 5 دیدگاه
گزارشی دیگر از شبی آسمانی

پاییز،این فصل زیبای طبیعت باری دیگر نیز ما را مجذوب و شیفته جذابیت های خود می کند. آسمان پاییزی با تمام وسعتش اجرام پر نور و زیبایش را به دلبری از ما وامی دارد و تمام عزمش را برای شروع این داستان ستاره ای جزم می کند.

برنامه ی زیبای رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران بار دیگر نیز سکوی پروازی بود برای عاشقان و دلسپردگان آسمانی که با گردهم آیی تعدادی از علاقه مندان در روز پنجشبه مورخ29/08/93 با موفقیت به انجام رسید . شرکت کنندگان در این برنامه پس از به هم پیوستن در ساعتی مقرر در مکان انجمن نجوم آماتوری ایران،رأس ساعت1:45 بعد از ظهر به مقصد ابیانه در استان اصفهان ،حرکت نمودند . در کنار شادمانی افراد در طول مسیر، همانند دیگر رصدهای آموزشی ، تفننی انجمن نجوم آماتوری که با سخنان و توضیحات علمی کارشناس محترم همراه است ، توزیع بروشور نقشه آسمان و توضیحاتی در مورد رصدگاه ، پخش فیلمهای مستند نجومی زیبایی نیز به عنوان مکمل انجام گردید .

مسیر رفت
شب رصدی پاییز93

بد نیست همین جا اشاره کنم که به علت وجود آسمان ابری در منطقه قصربهرام(بر اساس گزارشهای مستند هواشناسی)، برنامه رصدی آبانماه انجمن نجوم آماتوری ایران به مقصد ابیانه در استان اصفهان، با وجود هوای صاف و مناسب تغییر یافت.

در میانه های راه نیز توقفی در ساعت 5 بعد از ظهر داشتیم که افراد دعوت به صرف آب میوه و کیک شدند و پس از آن به مسیر ادامه دادیم و حدود ساعت 7:15 به روستای ویونه (ابیانه امروزی) وارد گشتیم و در محوطه مربوط به موزه مردم شناسی برای صرف شام و چای گرد هم آمدیم . در ساعات اولیه شبانه بود که به سمت رصدگاه (باند هلی کوپتر) که در حوالی آنجا بود،حرکت کردیم.

شب نجومی پاییز93
شام صمیمانه رصدی

در بدو ورودمان جناب آقای دالوند،کارشناس گروه رصدی، مطالبی را جهت داشتن رصدی مفید به کل گروه متذکر شدند و سپس از افراد خواستند تا وسایل خود را بر روی زیر اندازها قرار داده و پس از پوشیدن لباسهای گرم ،خود را برای یک شب رصدی عالی آماده کنند. در ابتدای شب مطالبی در ارتباط با نجوم مقدماتی و رصدی برای افراد توضیح داده شد و سپس به سراغ رصد صور فلکی و اجرام مسیه رفتیم. در این بین صور فلکی همچون گاو(ثور)،دو پیکر(جوزا)،شیر(اسد)،بره(حمل)،سگ بزرگ(کلب اکبر)،سگ کوچک(کلب اصغر)،زن در زنجیر(آندرومدا) و... همچنین تعدادی از اجرام مسیه مانند : M45(خوشه باز پروین در صورت فلکی گاو)،M31 و M32( در صورت فلکی زن در زنجیر)،M35 (در صورت فلکی دو پیکر) و...  که بیان تمامی فعالیتهای رصدی این شب، با وجود محتوای تخصصی، به درازا می کشد، کار شد .

گشت رصدی پاییز93
یاران با وفا تابامداد سرد پاییزی در کنار تلسکوپ

شب رصدی پاییز 93
بامدادی دل انگیز و وداع با ستارگان صبحگاهی

پس از رصد آسمان اوایل و اواسط شب ،حدود ساعت 1:15 بامداد بود که برای رفع نیازهای گروه به سمت روستا حرکت کردیم و پس ازصرف چای و کمی استراحت دوباره به سمت رصدگاه بازگشتیم که البته بدلیل سرمای زیاد حاکم در رصدگاه افراد جدیدالورود و مبتدی در شبهای رصدی به درون اتوبوس رفتند و استراحت کردند و سایر افراد بهمراه کارشناس گروه تا لحظه هویدا شدن هلال باریک ماه از افق شرقی در ساعت 5:15 بی وقفه کل آسمان را با تلسکوپ فالو نمودند و سپس بعد از چند عکاسی زیبا از هلال و افق آسمان در لحظه صبح کاذب در ساعت 5:30 از تمام افراد برای گرفتن یک عکس دسته جمعی دعوت بعمل آمد و سپس تمامی وسایل را جمع نموده و برای صرف صبحانه به سمت هتل توریستی ابیانه حرکت کردیم .

گشت رصدی پاییز1393 - امین توکل نیا
هلال زیبای صبحگاهی با نمایش زیبایی از نور زمین تاب- امین توکل نیا

ساعت 8:10 دقیقه هتل را به سمت روستا ترک نموده و طی 45 دقیقه از قسمتهایی از روستا بازدید کردیم و تعدادی از افراد از سوغاتی های روستا  نیز خریداری نمودند. پس از بازگشت به سمت اتوبوس ساعت 9:15 به سمت تهران حرکت نمودیم و ساعت 2:30 دقیقه بعد از ظهر به محل انجمن رسیدیم .

شور و اشتیاق تمامی افراد طی آن شب رصدی به یاد ماندنی سرمای زیاد شب را به گرمایی لذت بخش و خستگی راه را به شیرینی در کنار هم مبدل ساخت .

با تشکر از مدیر ارجمند انجمن نجوم آماتوری ایران ،مهندس عتیقی نازنین که وجود ایشان همواره گرمابخش مسیر علمی تمامی ما عاشقان آسمان است . از جناب آقای دالوند نیز بخاطر تمامی تلاشها و کمکهای علمی شان طی شب زیبای رصدی ،سپاسگزاریم و قدردان زحماتشان هستیم .

به امید آسمانی همیشه فروزان به نور ایزدی در شبهای زیبای کویری زیر دستان مهرآگین پروردگار منان...

عکسهای این رصد از جمله کارهای زیبای امین توکل نیای عزیز می باشد که تا صبح جمعه 30 آبان، همراه هسته اصلی گروه رصدی و در کنار تلسکوپ مشغول فعالیت بودند که جای سپاس فراوان از ایشان دارد.

نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
شنبه 1 آذر 1393 - 19:06

سپاس فراوان از مهندس عتیقی برای ترتیب دادن این برنامه و همچنین آقای دالوند برای آموزش بسیار خوبشون.
و از خانم کریمی نژاد هم بابت گزارش زیبا و انرژی بخشیدن به گروه در شب رصد سپاس فراوان.
به امید مشاهده علاقمندان بیشتر در رصدها و سایر فعالیت های نجومی.
بهرام
(مهمان)
پنجشنبه 6 آذر 1393 - 15:09

ممنون از گزارش بسیار خوبی که ارائه دادید. عرض تشکر فراوان از دست اندرکارای این گشت رصدی خصوصا جناب استاد دالوند . به عنوان تجربه اول واقعا عالی بود . منتظر برنامه های رصدی آینده انجمن هستیم .
مهیار
(مهمان)
شنبه 22 آذر 1393 - 22:12

خیلی خوب عالی . تشکر از همه بخصوص آقای دالوند . فقط اگه میشه این عکس دست جمعی اول رو تو سایز اصلی برامون ایمیل کنید ....
شنانی
(مهمان)
دوشنبه 24 آذر 1393 - 15:49

تشکر فراوان از آقای مهندس عتیقی بابت برنامه ریزی و تدارک این شب رصدی خوب و آقای دالوند برای آموزشهای مفیدشون و خانم کریمی نژاد بابت تهیه ی این گزارش و همه ی دوستان دیگر ک واقعا شب خوب و خاطره انگیزی رو باهم سپری کردیم
فائزه
(مهمان)
يكشنبه 7 دی 1393 - 11:38

تجربه اول من در این سفر با تیم صمیمی انجمن نجوم آماتوری خیلی بیاد ماندنی بود...ممنون از همه مخصوصا آقای توکل نیا و آقای دالوند که خیلی با حوصله به سوالاتمون پاسخ میدادن....

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون