***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
تصویر ALMA چگونگی تکوین سیاره ای را آشکار نموده است

تصویر ALMA چگونگی تکوین سیاره ای را آشکار نموده است
سه شنبه 27 آبان 1393 - 10:14 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 22118 بازدید | 0 دیدگاه
تصویر  ALMA  چگونگی تکوین سیاره ای را آشکار نموده است
این تصویر ستاره جوان و متغیر HL Tauri (در صورت فلکی گاو ) را نشان می دهد که فقط 1 میلیون سال از عمر آن می گذرد و سیارات دراطراف آن در حال شکل گیری می باشند . آنها شواهدی از خودشان در بقایای دیسک خاکی مرتبط با تشکیل ستاره در سیستم سیاره ای که در حدود 325 واحد نجومی (فاصله میان زمین و خورشید ) فاصله دارد برجای می گذارند . داخلی ترین شکاف دیسک به نظر می رسد شعاعی در حدود 20 – 30 واحد نجومی ، تقریبا به اندازه مدار چرخش نپتون به دور خورشید داشته باشد . اندازه دومین شکاف به نظر بیشتر و در حدود 70واحد نجومی می باشد که به سمت بیرون پیشروی کرده است ودر خارج از مدار نپتون قرار می گیرد و به نظر می رسد که شکافهای بیشتری نیز در اطراف آن باشد . منبع عکس : ALMA ( NRAO/ESO/NAOJ )

تصویر آشکار شده حاصل  از مجموعه  آنتنهای رادیویی  با طول موج زیر میلی متری آرایهALMA  با جزئیات بی سابقه از زمان ابتدایی تشکیل سیاره در اطراف یک  ستاره جوان شگف انگیز در محدوده  تصورات تئورسین ها و هنرمندان ، فرایند تکوین سیاره ای توسط ALMA  که یکی از قدرتمند ترین تلسکوپهای رادیویی جهان است ،  تصویر برداری شده است  و یک تصویر حیرت انگیزی که ممکن است انقلابی در تئوریهای مرتبط با چگونگی شکل گیری سیارت باشد را ارائه نموده است .

66 بشقاب مرتبط با   ALMA  ( آرایه بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری  آتاکاما ) که هر کدام بصورت مجزا قابلیت جابجایی در محدوده ای 16 کیلومتری (10 مایلی ) را دارد . در اثر ترکیب قدرت آنها ، یک تلسکوپ عریض 16 کیلومتری حاصل می گردد . نتایج پایانی جزئیات در طول موجهای زیر میلیمتری اکتشافی از  آسمان الکترو مغناطیسی بسیار خیره کننده است . تصویر بالا تقریبا با استفاده از تمام ظرفیت پایه آنتن هایی بود که  با فاصله 15 کیلومتر از هم جداسازی شده بود .

ALMA   از مارس 2013 کاملا عملیاتی شده بود . اما در ادامه آنتن و ساختارهای ممکن به آن اضافه شد . اکنون تیم عملیاتی در حال تست کردن بیشترین ظرفیت پایه و مرتب سازی آنتن هایی می باشند که امکان تهیه تصاویر با جزئیات بسیار زیادی که در طول موج زیر میلیمتری تهیه شده بود را می دهد .

ستاره HL Tauri  تا کنون در نور مرعی رویت نشده است . به تازگی ستاره تشکیل شده در پیله ای از غبار و گاز مخفی شده است .

 

ALMA    این سیستم را در طول موج 1.3  میلیمتر ( فرکانس 233 گیگا هرتز )  از میان پوشش غبار آلود و آشکار شده در مرکز دیسک تشکیل سیاره  تصویر برداری نموده است . ALMA قبلا شکافهای شکل گیری سیاره را تصویری برداری نموده بود ، اما هرگز با چنین کیفیتی نبوده است .

ALMA  : می تواند جزئیاتی را با دقت  35 میلی ثانیه قوسی  از میان این تصویر  آشکار سازی نماید.که برابر با 5 واحد نجومی در فاصله HL Tauri  می باشد .

لورا پرز از NARO (رصدخانه ملی نجوم رادیویی آمریکا )  گفت : در مقایسه با مشاهدات  CARMA ( آرایه ترکیبی برای  پژوهش درنجوم امواج میلیمتری  )،  این مشاهدات جدید تمام اطلاعات قبلی  که در مورد ستاره HL Tauri  متصور بودیم را واقعاً شگفت زده نمود .این عکس جدید ALMA از HL Tauri  دارای کیفیتی 5 برابر بهتر از کیفیت تصویر  فضایی می باشد و حداقل 1 عامل از 20 عامل حساس و مهم در ارتباط با کیفیت را در بردارد .

انقلابی در شکل گیری سیاره

کوچکترین  شکاف در دیسک شکل گیری سیاره اولیه در محدوده 20 تا 30 واحد نجومی و تا  نزدیکی  70  واحد نجومی  اتفاق افتاده است ، اگر چه هیچ سیاره ای  در این محدوده طول موج شناسایی نشده است . شکافها بیشتر شبیه به نشانه ای از  دالانهای  سیارات می باشد که در میان دیسک قرار گرفته اند .

کشف شکافهای دیسک اطراف یک ستاره با عمر کمتر از یک میلیون سال بسیار تعجب برانگیز می باشد در صورتی که تصور نمی شد که سیارات به این سرعت شکل گیرند .

لئوناردو تسی ( از دانشگاه Arcetri  ایتالیا و رصد خانه جنوبی اروپا ESO  ) ، به عنوان دانشمند برنامه تیم اروپایی  ALMA گفت : با توجه به اینکه ما هنوز در حال انجام آنالیزها هستیم ، مقایسه بین تئوریهای موجود زود هنگام به نظر می رسد . اما چیزی که به نظر بدیهی می رسد این است که این سیستم جوانترین سیستمی است که ما میتوانیم چیزهایی مشابه این موارد را در آن ببینیم .

در مدل هسته یکپارچه ، خرده ذرات گرد و غبار به هم برخورد می کنند و به هم می چسبند و یک هسته صخره ای کوچک را شکل می دهند که سپس شروع به جمع آوری پوشش گازی می کند . اما تسی می گوید : سناریو هسته یکپارچه حداقل در فرم کلاسیک خود می تواند ساخت سیارات را در کمتر از 1 میلیون سال توجیه نماید .

تصاویر بسیار بیشتری از این نوع شکافها موجود می باشد . تسی می گوید : من با دیدن  اشکال موجی بسیار متحیر شدم .این نوسانات در چگالی ممکن است نشانه هایی از چگونگی چسبیدن خرده ذرات غبار به یکدیگر و تشکیل سیارات و همچنید  درک مختصری از فرایندی که کلید سناریو هسته یکپارچه می باشد  را در خود داشته باشد.

آنالیزهای تکنیکی شروع شده و یک بار بصورت کامل ،  داده ها برای جامعه علمی جهانی آماده سازی خواهد شد . این بدون شک آخرین چیزی که شما در باره HL Tauri خواهید شنید نخواهد بود

اطلاعات مرتبط با تصویر :

زمان عکس گرفته شده : 34 و 31 اکتبر

زمان ادغام تصویر : 4.5 ساعت

طول موج / فرکانس : 1.3 میلی متر / 233 گیگا هرتز

فاصله زمین تا  HL Tauri  : 450 سال نوری

کیفیت تصویر : 35 میلی ثانیه قوسی ، که معادل 5 واحد نجومی در فاصله HL Tauri  می باشد

مقاله : مونیا یانگ

لینک منبع :

http://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/stunning-alma-image-reveals-planetary-genesis-1106149/#

 

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون