***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
چانگ، ساخته دست چینی ها حول ماه دور می زند

چانگ، ساخته دست چینی ها حول ماه دور می زند
شنبه 24 آبان 1393 - 11:37 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 24020 بازدید | 0 دیدگاه
چانگ، ساخته دست چینی ها حول ماه دور می زند
محققان چینی نتایج آزمایش را از داخل کپسولی که در اطراف ماه دور زده و زود تر از موعد در 1 نوامبر 2014 (10 آبان) سالم به زمین برگشته بود، بازیابی کردند.

با وجود رازآلود بودن این کشور، مدتی قبل چین با صدای بلند اعلام کرد که قصد دارد تا ماه را یکی از کانون های برنامه فضایی خود قرار دهد.  گام بعدی اش در راستای این تلاش در آخرین ساعات روز 31 اکتبر (به وقت ساعت جهانی) با عبور یک کپسول از جو زمین با سرعت 7 مایل  (11.2 کیلومتر) بر ثانیه و فرود آمدنش در خاک کشور مغولستان به پایان رسید.

پرواز "چانگ  5-T1" ،  که به صورت غیررسمی با نام Xiaofei  شناخته شده است، در 23 اکتبر (1 آبان) زمانی آغاز شد که یک موشک "لانگ مارس 3C"  فضاپیما را در مسیر حرکت به سوی ماه پرتاب کرد. چهار روز بعد، چانگ حدود 8000 مایل (13000 کیلومتر) از سطح ماه -قبل از برگشت به خانه- عبور کرده بود. تصاویر بدست آمده از برنامه اکتشافی کره ماه توسط چینیها ،کپسول(محفظه فضایی) کندی را نشان می دهد که تقریبآ به اندازه یک ماشین لباسشویی است که بصورت قائم با دیگ سوزان و با حرارت بسیار زیاد،بطور ساکن قرار گرفته است .

فضاپیمای اصلی که مانند نمونه Chang'e 2 می باشد، یک ساختار جعبه شکل با آرایش بلندی از سلول های خورشیدی است که در سال 2011 مدار ماه را دور زد و کمی بعد از سیارک 4179 Toutatis از نمای نزدیک عکس برداری نمود. علاوه بر  دوربین رزولوشن بالای آن –که در نمایی بسیار زیبا، نیمه تاریک ماه و کره زمین را (در حال تربیع) در پس زمینه به تصویر کشیده است- بنا بر گزارش ها این سازه حامل یک آزمایش است که عکس العمل باکتری ها و گیاهان به تشعشعات فضایی را می سنجد و هم چنین محموله های ثانویه ای برای تیم های تحقیقاتی آلمانی و اسپانیایی به همراه دارد.

 

نمونه آزمایشی حمل و نقل چانگ 5 این نگاه را از ماه (به همراه زمین در پس زمینه) در تاریخ 28 اکتبر (6 آبان) به ثبت رسانید.تکه کوچک و تیره در مرکز دریای مسکوی، یکی از چند دشت گدازه در بخش تاریک ماه است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط سایت ارتش چین، فضاپیمای اصلی قبل از بازگشت به ماه و برگشتن به مدار، مدتی را در نزدیکی نقطه لاگرانژی L2  خواهد گذراند.

به غیر از موفقیت ساخت رفت و برگشت سفر قمری – اولین مورد پس از فضاپیمای Luna 24 شوروی سابق در سال 1976- این فضاپیما یک آزمون مهندسی بوده که برای یک ماموریت نمونه-بازگشت طراحی شده بود. که آن ماموریت، چانگ 5، برای بازگرداندن 4.5 پوند (2 کیلوگرم) از مواد کره ماه برای حدود سال 2017 طراحی شده است. (طرفداران فضا، از راه اندازی چانگ 4 و یا زمان آن اطلاع دقیقی در دست ندارند)

در همین حال، ماهنورد کوچک چین به نام Yutu، که ماه دسامبر گذشته بر روی سطح ماه فرود آمد، هم چنان به کار خود ادامه می دهد- البته به سختی. Yutu در طول سرمای شدید 2 شب اول خود بر روی ماه (که 2 هفته به طول انجامید)، با مشکلاتی در کارکرد  مواجه شد که در نهایت باعث بی حرکت شدن دستگاه شدند.  اما مقامات چینی می گویند که این ماهنورد هنوز در حال ارتباط با کنترل گر های عملیاتی اش بر روی زمین می باشد.

 

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون