***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
بهترین دوربین‌های دوچشمی 2014 - بخش اول

بهترین دوربین‌های دوچشمی 2014 - بخش اول
شنبه 17 آبان 1393 - 14:48 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 46055 بازدید | 2 دیدگاه
بهترین دوربین‌های دوچشمی 2014 - بخش اول
بهترین دوربینهای دوچشمی نجومی سال 2014

اکثر افراد دارای دو چشم بینا هستند . بشر به گونه ای تکامل یافته که قادر است از هر دو چشم به طور همزمان استفاده کند ( کاری که همه حیوانات قادر به انجام آن نیستند ). انسان می تواند از جهان اطرافش یک فیلم پاناراما ی استریوسکوپی (دستگاهی که باعث برجسته دیدن و وضوح کلیه تصاویر می شود هرگاه آنها را از درون آن نگاه کنیم) یکسره را درون مغز خود ایجاد نماید . شما با استفاده از هر دو چشم خود رو به آسمان صاف شب ،دیگر هیچ چیزی را بین خود و فضا نخواهید داشت . آسان ترین راه برای لذت بردن بیشتر از آسمان شب این است که توسط یک دوچشمی دو مجرای نوری قوی تر در مغزتان ایجاد نمایید .حتی اگر شما در داخل یا نزدیکی یک شهر با آلودگی نوری بالا زندگی می کنید ،از اینکه می توانید از پشت یک دوچشمی نجومی مناسب جزئیات بسیاری از آسمان را رصد نمایید،شگفت انگیز خواهید شد. تدوین گر ما نگاهی انداخته به طیفهای ارائه شده از انواع دوچشمی های رایج در بازار. ممنون از نوع طراحی و ساخت کامپیوتری آن که هرگز هیچ نمونه با کیفیت تری با چنین قیمتهای مناسبی تا به امروز وجود نداشته است . متأسفانه،نمونه های تقلبی و ناکارامد نیز تحت عنوان "بهترین و خیره کننده ترین ابزار" به بازار وارد شده اند .ما تعدادی از مدل های را که فکر می کنیم برای اکثر راصدین آسمان مناسب می باشد ،انتخاب کرده ایم .

مواردی که در هنگام خرید بیشتر به آن توجه فرمایید: بزرگنمایی در مقابل جرم ،گستره ی دید ،نوع منشور،کیفیت نوری(sharpness)، انتقال نور،سن خریدار(کسی که قصد استفاده از وسیله را دارد ؛جهت مطابقت با اندازه "  exit pupil" که با بزرگتر شدن ما تغییر می کند )،مقاومت در برابر ضربه،ضدآب بودن و غیره. برای یافتن دوچشمی مناسب خود می توانید ما را از طریق لینک زیر دنبال نمایید :

Buyer's Guide: How to Choose Binoculars for Stargazing.

بهترین دو چشمی برای شما

سایز کوچک دوربینهای دوچشمی نجومی که احتمالآ با سایز " متوسط " برای دیدن پرندگان ،تماشای مسابقات ورزشی و سایر اهداف زمینی شناخته شده است بعنوان یک دست آورد بصری از آن استفاده می شود .استفاده از دوچشمی های سایز بزرگ معمولآ برای اینگونه نیازهای متداول افراد بسیار سخت می باشد و دارای زاویه دید بسته و محدود است. بنابراین آنها در انتخاب نوع کیفیت ابزار رصدی مورد نیازشان رویکردی تازه را در پیش گرفتند که به "بزرگنمایی" ،"تفکیک نور" و "جمع آوری و مشخصه های نور" توجه نمایند.

تعداد زیادی از دوچشمی های پیشنهادی ما بعنوان Editor's Choicefor در اینجا زیر 300$ هستند . شما می توانید 10 برابر این مقدار را برای تلسکوپهای غول پیکر که توسط راصدین سرآمد و مشتاق استفاده میشود را بپردازید. شما حتی از این  بیشتر هم میتوانید  برای انواع دوچشمی های محکم و بادوام که دارای منشورهایی اند بر روی پایه هایی مقاوم در برابر ضربه جهت نگه داری منظم و دقیق چشمی ها ،هزینه کنید.

همچنین Editors' Choices ما از اپتیکهای منشوری پورو(Porro prism optics) استفاده می کنند .معمولأ در دوچشمی های فشرده از منشورهای ضد آب استفاده می کنند که میتواند خیلی ارزانتر باشد اما با کیفیتهای متفاوت تری .

ما فکر می کنیم که نیازهای شما با مرور این سه گزینه به بهترین نحو پاسخ داده شود :

سایز کوچک ،بهترین نمونه دو چشمی با حمل آسان است که تنها با در دست نگه داشتن آنها یک رصد مناسب می توان داشت.

سایز متوسط دوچشمی ها بالاترین قدرت بزرگنمایی را عرضه می کند که آن هم قابلیت نگه داری با دست را بهنگام رصد در صورت محکم داشتن آن ،داراست.

سایز بزرگ دوچشمی ها دارای لنزهای "شیئی" بزرگتری می باشند که فقط می بایست جهت ثبات آن بر روی یک سه پایه و یا دسته های وزنه ی تعادل قرار گیرند .

ادامه دارد ...

By Dave Brody, Science & Technology Writer   |   October 24, 2014

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سجاد بهداد نیا
(مهمان)
پنجشنبه 20 خرداد 1395 - 04:46

سلام وقت بخیر میشه راهنمایی بفرمایید چطوری دوربین های پیشنهادی رو بخریم و اینکه چگونه به دستمون میرسه؟
با تشکر
واحد تجهیزات انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
سه شنبه 25 خرداد 1395 - 22:30

با سلام
شما می توانید ضمن دریافت مشاوره رایگان از واحد تجهیزات این مرکز کشوری، با اعلام مبلغی که در نظر دارید برای این منظور هزینه نمایید، تجهیز استانداردی با کیفیت و با برندی جهانی نزدیک به بودجه تان به شما معرفی خواهد شد. با ما تماس بگیرید 66922627-021

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون